Monday 1 December 2014

Ustaz ekspres, ustazah jadian

  • Mashitah selaku Ketua Wanita Umno Baling mewakili Kedah membahaskan usul ketika
Perhimpunan Agung Umno, Khmais lalu.
  • Mashitah selaku Ketua Wanita Umno Baling mewakili Kedah membahaskan usul ketika Perhimpunan Agung Umno, Khmais lalu.

ALOR SETAR - Kebanjiran golongan artis berhijrah dan giat berdakwah kebelakangan ini seolah menjadi trend, apabila golongan itu tidak lagi aktif dalam dunia hiburan.

Perkara itu disentuh perwakilan Wanita Umno Kedah, Datuk Dr Mashitah Ibrahim yang lantang mempertikaikan kewujudan artis berhijrah seterusnya bergelar ustaz ekspres dan ustazah jadian, terutama dalam Pas.

“Nak cari ustaz, ustaz pun ceramah macam Maharaja Lawak Mega, ada juga ustaz macam ustaz Bollywood. Padan yang dengar pun, nak pilih ustaz yang nyanyi dan buat lawak, nak dengar lawak pi dengar Maharaja Lawak lah, tak payah dengar ceramah agama,” katanya ketika berucap pada Perhimpunan Agung Umno, Khamis lalu.

Ketua Wanita Umno Baling itu juga kesal apabila wujud artis yang mendapat hidayah terus digelar ustaz atau ustazah, sehingga ada yang diberi peluang mengendalikan program keagamaan.

“Penyanyi jadi ustaz, rockers jadi ustaz, artis dipanggil ustaz. Artis wanita bertudung pula jadi ustazah dan terus kendalikan program agama. Kewujudan ramai ustaz ekspres dan ustazah jadian, yang asalnya adalah pelakon, penyanyi dan rockers masuk Pas, celaru keadaan,” katanya.

Menurutnya, dibimbangi apabila golongan itu mengeluarkan pandangan yang menyimpang daripada ajaran Islam, boleh menyesatkan pihak yang mendengar.

“Orang ini mungkin ada kesedaran dan semangat Islam, tetapi tak boleh bercakap tentang hukum agama sebab tidak ada wibawa. Setakat pengalaman tidak melayakkan kita jadi ustazah atau ustaz,” katanya.

- Sumber: Sinar Harian 

No comments:

Post a Comment