Sunday 21 December 2014

1,600 'panda' curi tumpuan di Dataran Merdeka

KUALA LUMPUR - Kehadiran 1,600 'panda' di hadapan Bangunan Sultan Abdul Samad di sini, hari ini menarik perhatian warga kota dan pelancong yang mengunjungi Dataran Merdeka sempena cuti sekolah dan cuti hujung minggu.

Patung berbentuk panda dalam pelbagai aksi yang dipamerkan di atas jalan itu menjadi simbol kepada anggaran bilangan haiwan itu di dunia bagi meneruskan survival dalam habitat liar.

Ia merupakan sebahagian daripada 'Siri Jelajah Dunia 1,600 Panda', yang kini berlangsung di Malaysia mulai hari ini hingga 25 Jan 2015 bagi menyedarkan orang ramai tentang ancaman kepupusan haiwan berkenaan.

Ketika melancarkan acara itu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Mah Siew Keong berkata siri jelajah itu akan singgah di 15 lokasi di Malaysia termasuk Dataran Putrajaya, Batu Caves di Selangor, Menara Condong Teluk Intan di Perak dan Bangunan Stadthuys di Melaka.

Menurutnya, acara itu boleh memupuk kesedaran orang ramai terutama golongan muda berhubung pemuliharaan alam sekitar dan kebajikan haiwan secara pendekatan yang kreatif dan artistik.

"Anda boleh melihat anak-anak muda begitu berminat dalam acara hari ini dan saya gembira pameran ini melibatkan lokasi ikonik lain di negara ini," kata Mah merujuk kepada kehadiran golongan muda di acara berkenaan sambil mengambil gambar dengan patung panda. 

- Sumber: Bernama

No comments:

Post a Comment