Tuesday 21 October 2014

Peninju lagenda, Muhammad Ali tenat?


Muhammad Ali ketika menghadiri majlis perasmian Sukan Olimpik di London pada 2012. Foto AFP/ THOMAS COEX

KUALA LUMPUR: Peninju lagenda, Muhammad Ali yang mengidap penyakit Parkinson sejak 30 tahun dulu, dilaporkan kini berada dalam keadaan 'agak tenat'.

Menurut NDTV Sports yang memetik sumber keluarga terdekat, jika perkara itu benar, kemungkinan ini merupakan hari-hari terakhir bagi bekas juara dunia yang sudah berusia tahun itu.

Khabar angin mengenai tahap kesihatan beliau yang semakin merosot itu tersebar apabila beliau tidak menghadirkan diri pada tayangan perdana filem terbaru Hollywood, 'I am Ali'.

Dalam masa yang sama, dua lagi peninju yang pernah menjadi pesaing terhebat Ali iaitu, Joe Bunger, 64 dan Leon Spinks, 61 dikatakan turut mengalami masalah kesihatan serius.

Kedua-dua peninju dari Britain itu dilaporkan masing-masing mengidap penyakit jantung dan usus.

Namun begitu, anak Muhammad Ali, Hana yakin ayahnya mampu menangani masalah kesihatan yang sedang dihadapinya.

"Saya menghubunginya setiap pagi sebab dia bertutur dengan lebih baik pada waktu pagi. Anda boleh mendengar suaranya yang lembut," kata Hana dalam satu temuramah dengan Telegraph, baru-baru ini.

"Dia bergurau tentang hasratnya untuk kembali ke arena tinju. Jadi, dia mahu dunia mengetahui bahawa dia suka menjadi Muhammad Ali," tambahnya.

- Sumber: Astro Awani

No comments:

Post a Comment