Thursday 30 October 2014

100 dipercayai tertanam hidup-hidup dalam tanah runtuh di Sri Lanka

Kejadian tanah runtuh di ladang teh di Sri Lanka mengorbankan kira-kira 100 orang dengan mangsa tertanam hidup-hidup.

COLOMBO: Satu kejadian tanah runtuh di sebuah ladang teh di Sri Lanka telah mengorbankan kira-kira 100 orang pada Rabu, dengan mangsa tertanam hidup-hidup.

"Saya pergi ke tempat kejadian. Apa yang saya diberitahu ialah kira-kira 100 orang telah tertanam hidup-hidup," kata Menteri Pengurusan Bencana, Mahinda Amaraweera kepada AFP melalui telefon selepas melawat lokasi kejadian di wilayah timur Koslanda.

"Tidak mungkin mereka boleh selamat."

Menteri itu berkata usaha mencari dan menyelamat yang diketuai pasukan kini berubah menjadi operasi pemulihan, di mana mereka berharap dapat menyambung semula usaha awal pagi Khamis. Beliau berkata penggunaan jentera berat harus dilakukan dengan berhati-hati kerana bukit-bukau sekitarnya masih tidak stabil.

"Pada mulanya kami anggarkan jumlah yang hilang ialah 300, tetapi kebanyakan mereka berada di sekolah atau bekerja," kata menteri itu.

"Kami telah memulakan operasi bantuan untuk menyediakan mereka dengan makanan dan tempat tinggal."

"Bahkan pejabat di mana rekod yang disimpan juga telah rosak," katanya lagi.

Pegawai tentera utama di wilayah ini, Mejar Jeneral Mano Perera berkata 302 orang, termasuk 75 kanak-kanak sekolah, yang rumah mereka musnah dalam banjir lumpur itu, kini dijaga di dua buah sekolah di kawasan itu.

Tanah runtuh itu berlaku ketika kebanyakan mereka sedang bekerja dan anak-anak sudah berada di sekolah, meninggalkan kalangan warga tua dan anak kecil di rumah.

Pegawai tentera berkata kira-kira 500 anggota tentera telah dikerahkan ke kawasan itu untuk menjalankan usaha mencari mangsa.

- AFP, Oktober 29

No comments:

Post a Comment