Tuesday 23 September 2014

Batalkan sahaja perkhidmatan Uber

Uber memasuki pasaran Kuala Lumpur pada Oktober tahun lepas secara dalam talian. Perkhidmatan ini dikritik oleh persatuan teksi kerana Uber tidak mempunyai permit untuk beroperasi sebagai pengangkutan awam.

KUALA LUMPUR: Perkhidmatan Uberyang kian popular dikalangan pengguna ibu kota perlu dibatalkan oleh kerana tidak mempunyai lesen yang ditetapkan pihak kerajaan Malaysia, menurut Pengusaha Teksi Wilayah Persekutuan dan Selangor (Perpekli).

Presidennya Datuk Aslah Abdullah memberi komen beliau susulan tindakan pihak berkuasa untuk memburu pemilik kenderaan persendirian yang menawarkan perkhidmatan Uber.

Kata beliau, jika berlaku apa-apa, para penumpang tidak dilindungi oleh insurans.

“Elok perkhidmatan Uber dibatalkan sahaja. Mereka tidak mempunyai lesen. Kalau berlaku kemalangan nanti susah. Kita tidak tahu tentang liabiliti penumpang,” kata Aslah ketika dihubungi Astro AWANI.

Tambahnya, Uber hanyalah sebuah aplikasi yang memberi perkhidmatan dan menggunakan kereta persendirian yang mungkin tidak mempunyai permit untuk beroperasi sebagai pengangkutan awam dan pemandunya tidak mempunyai lesen memandu (Kenderaan Perkhidmatan Awam (PSV).

“Ada lagi kaedah lain seperti aplikasi MyTeksi dimana orang ramai boleh memesan teksi. Ia juga menggunakan teksi biasa yang berlesen,” kata Aslah.

Sementara itu, Presiden Persatuan Pemandu Teksi Kepong Gor Bachan Singh mempunyai pendapat yang berbeza.

“Agak susah kalau kita mahu perkhidmatan itu diberhentikan. Lagipun, kalau kita cuba untuk memberhentikan Uber, nanti ada cara lain untuk mereka beroperasi semula.

“Namun saya nak tahu siapa disebalik syarikat ini. Bagaimana ia dapat beroperasi pada mulanya,” kata beliau.

Gor Bachan turut berkata persatuan beliau ada bertemu Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat dan mengemukakan cadangan menubuhkan gred lesen public hire vehicle (sewa kereta kenderaan awam).

“Ia masih dalam proses cadangan namun mungkin itu adalah antara cara penyelesaian terbaik,” tambah beliau.

Mulai 1 Oktober, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), SPAD dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) akan melancarkan operasi memburu pemilik kenderaan persendirian yang menawarkan perkhidmatan Uber.

Ketua Pengarah JPJ, Datuk Seri Ismail Ahmad berkata penggunaan kenderaan persendirian untuk mengambil penumpang adalah melanggar Seksyen 16 Akta Pengangkutan Awam Darat (APAD) 2010, yang boleh didenda tidak melebihi RM10,000, penjara tidak lebih setahun atau kedua-duanya sekali.

Ia juga bercanggah dengan Seksyen 23 Akta Pengangkutan Jalan (JPJ) 1987 kerana tidak memiliki lesen Kenderaan Perkhidmatan Awam, yang pelakunya boleh didenda tidak melebihi RM10,000, penjara tidak lebih dua tahun atau kedua-duanya.

"Ini bagaikan teksi sapu. Kita banyak terima aduan daripada pengusaha teksi kerana ia telah mengancam industri teksi di negara ini. Perkara ini perlu dibendung agar pengusaha teksi tidak terjejas," katanya dalam sidang media di sini hari ini.

Uber merupakan sebuah syarikat yang berpangkalan di San Francisco, Amerika Syarikat yang menawarkan perkhidmatan pengangkutan menerusi aplikasi telefon pintar.

Ditubuhkan pada 2009, ia menawarkan perkhidmatan di lebih 200 bandaraya di serata dunia.

Perkhidmatan ini mula memasuki pasaran Asia pada Februari pada tahun lepas di Singapura dan seterusnya di Kuala Lumpur pada Oktober tahun lepas secara atas talian melalui laman sesawang https: //www.uber.com/cities/kuala-lumpur.

-Sumber: Astro Awani

No comments:

Post a Comment