Sunday 20 July 2014

Sepatutnya naik MH370 dan MH17, pelumba Terengganu Cycling Team dua kali elak tragedi

DE JONGE: Saya telah dua kali bertuah. -foto Twitter @maartenmaleis

KUALA LUMPUR: Seorang lelaki Belanda dua kali terselamat daripada tragedi apabila dia menukar tiket penerbangan MH370 dan MH17 yang sepatutnya beliau naiki kepada penerbangan lain pada saat akhir.

Maarten De Jonge, seorang pelumba basikal untuk Terengganu Cycling Team (TSG) dari Oldenzaal di Belanda berusia 29 tahun berkata, dia sepatutnya menaiki penerbangan Malaysia Airlines (MAS) MH370 pada Mac lalu untuk ke Taiwan untuk satu pertandingan namun menukarnya kepada penerbangan lain untuk mengelakkan transit.

Dalam satu lagi ‘keajaiban’, dia juga sepatutnya menaiki pesawat MH17 yang membawa 298 penumpang dan anak kapal, yang dipercayai terhempas setelah ditembak berhampiran sempadan Ukraine-Rusia pada 17 Julai lalu.

De Jonge bagaimana pun menukar tiket penerbangan tersebut untuk mengambil pesawat pada hujung minggu bagi menjimatkan duit.

Dalam satu kenyataannya dalam bahasa Belanda kepada stesen penyiaran RTV Oost, De Jonge berkata: “Ia amat sukar dibayangkan. Saya bersedih untuk penumpang dan keluarga mereka, namun saya bersyukur yang saya terselamat.”

De Jonge juga meminta agar perhatian terus diberikan kepada ahli keluarga penumpang dan anak kapal.

Beliau turut berkata bahawa dia masih merancang untuk menggunakan MAS untuk kembali ke Malaysia melalui Frankfurt dan tidak langsung mempunyai apa-apa kerisauan.

“Saya telah dua kali bertuah,” katanya.

“Kita tidak sepatutnya terlalu risau, atau kita tidak akan ke mana-mana,” tambahnya mengakhiri teumbual.

Astro Awani 

No comments:

Post a Comment