Thursday 5 June 2014

Maklumat cukai pendapatan 1,500 warga Singapura mungkin bocor

Maklumat cukai pendapatan 1,500 warga Singapura mungkin bocor


SINGAPURA: Kerajaan Singapura memaklumkan pengenalan diri dalam talian yang dikeluarkan kepada warganya untuk mengakses maklumat seperti butiran cukai pendapatan peribadi serta simpanan persaraan mungkin telah diceroboh.

Siasatan menunjukkan 1,560 akaun SingPass mungkin telah diceroboh dengan kata laluannya diakses tanpa kebenaran pengguna, kata Lembaga Pembangunan Maklumat dan Komunikasi Singapura dalam satu kenyataan melalui e-mel semalam.

Katanya, sejumlah 149 akaun menghantar isyarat supaya surat maklumat penetapan semula kata laluan dikirimkan kepada pemegang akaun.

Pihak berkuasa dimaklumkan oleh pengendali SingPass tiga hari lalu dan satu laporan polis dibuat pada 3 Jun, katanya. Pencerobohan keselamatan ini boleh menjejaskan reputasi Singapura sebagai sebuah pusat kewangan Asia. Menurut Boston Consulting Group, republik itu merupakan pusat pengurusan kekayaan terbesar di rantau ini dengan aset luar pesisir bernilai lebih kurang AS$800 bilion.

"Kerajaan Singapura memandang serius soal keselamatan siber," kata lembaga itu. "Perlindungan data peribadi dan perkhidmatan dalam talian yang selamat adalah kritikal. Kami akan terus mengukuhkan sebuah perkhidmatan dalam talian kerajaan sebagai sebahagian usaha meningkatkan tahap keselamatan."

Ia menambah, semakan oleh pihak berkuasa maklumat dan komunikasi menunjukkan tiada bukti sistem SingPass telah terjejas.

Pencerobohan ini berlaku lebih kurang enam bulan selepas Standard Chartered Plc mendedahkan maklumat sulit pelanggannya dicuri di Singapura daripada sebuah syarikat percetakan. Peminjam yang berpejabat di London itu pada Disember lepas berkata ia tidak menemui sebarang urusniaga yang tidak sah sejak kecurian daripada Fuji Xerox Co. yang dikontrakkan untuk mencetak penyata bagi 647 pelanggannya.

Pada November lepas, pihak berkuasa Singapura menyiasat pencerobohan ke atas laman web Perdana Menteri Lee Hsien Loong. Kejadian itu berlaku sehari selepas beliau berikrar akan memburu kumpulan yang mengancam mahu menggodam portal milik kerajaan. -- Bloomberg

No comments:

Post a Comment