Monday 31 March 2014

The China Daily gesa rakyat China bersikap rasional

KUALA LUMPUR: Media kerajaan China telah tampil ‘membela’ Malaysia selepas rakyatnya mengkritik pengendalian kerajaan Malaysia dalam kehilangan penerbangan MH370 bersama 239 penumpang di atas kapal Boeing-777-200.

The China Daily menggesa masyarakat di China untuk mengambil sikap yang rasional memandangkan China adalah sebuah negara yang sangat bertamadun dan kerajaan China berkemampuan penuh untuk mengekalkan ketenteraman dan membuat keputusan yang objektif.

Di dalam artikel bertajuk “Treat MH370 tragedy rationally" (Hadapi MH370 secara rasional) yang disiarkan hari ini, ia menyatakan bahawa, "Pendapat awam tidak seharusnya menyalahkan pihak berkuasa Malaysia kerana sengaja menutup maklumat tanpa bukti kukuh."

Ia juga mencadangkan supaya masyarakat China menahan diri daripada mengkritik dan menghasut boikot terhadap Malaysia bagi tidak menambah penderitaan majoriti penduduk di Malaysia.

Penulis The China Daily ini, yang juga merupakan seorang penyelidik di Perdagangan dan Kerjasama Ekonomi Antarabangsa Institut Kementerian Perdagangan di China, berkata bahawa dalam menghadapi tragedi penerbangan MH370, Malaysia tidak pernah mengabaikan tanggungjawabnya dan seluruh masyarakat Malaysia telah menunjukkan kesedihan mereka yang mendalam juga perasaan malu mereka terhadap kejadian yang menimpa negara Malaysia ini.

Beliau turut menambah bahawa kerajaan China akan melakukan yang terbaik untuk melindungi hak dan kepentingan rakyat China dan tidak ada sebab untuk meragui bahawa kerajaan tidak mengambil berat untuk menangani krisis itu.

Malaysia Airlines (MAS) penerbangan MH370 yang membawa majoriti warganegara China, hilang pada skrin radar awam pada 8 Mac dalam perjalanan daripada Kuala Lumpur ke Beijing.

Misi pencarian yang menyaksikan usaha antarabangsa secara besar-besaran adalah bertumpu pada Lautan Hindi selatan di mana pesawat itu dianggap terhempas selepas misteri tersasar dari haluannya.

Malaysia telah dikritik kerana didakwa tidak cekap dan dituduh melindungi fakta, terutama sekali oleh keluarga penumpang Cina, dan juga dari media China.

Pada hari Ahad keluarga penumpang China dalam penerbangan MH370 yang datang ke Malaysia menyalurkan kekecewaan mereka kepada kerajaan Malaysia, menuntut 'kebenaran' atas apa yang mereka percaya sebgai ‘usaha kerajaan melindungi kebenaran’.

Ahli keluarga penumpang pesawat MH370 memegang sepanduk menyatakan rasa tidak puas hati mereka di sebuah hotel di Subang Jaya pada Ahad. --Foto AFP 

Pada sidang akhbar penuh emosi di hotel tempat tinggal mereka di Subang Jaya, mereka meminta Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak untuk menarik balik kenyataan beliau 24 Mac yang membuat kesimpulan bahawa laluan penerbangan pesawat Boeing 777-200ER pesawat mempunyai "berakhir" di Lautan selatan India.
Melaungkan "Kami mahu yang benar! Kami mahu saudara kita! Kami mahu bukti! ", Keluarga juga membawa sepanduk yang berbunyi" Tangan kami pembunuh. Beritahu kami kebenaran " dan " Kembalikan saudara-mara kami MH370 "dan" Saudara-mara MH370 mengutuk sepenuhnya kelewatan kerajaan Malaysia dalam misi menyelamat ".

Keluarga-keluarga Cina mendakwa terdapat kelemahan dalam siasatan menuntut mesyuarat dengan pasukan teknikal menyiasat kes itu.

Selepas kehilangan MH370 penerbangan, China mengerah pasukan penyelamatnya yang merupakan misi menyelamat terbesar dalam sejarah daripada operasi mencari dan menyelamat maritim, termasuk kapal pengawal pantai 3411, Laut China Selatan Penyelamat 101 dan 115, pendaratan kapal amfibia Jinggangshan, kapal frigat peluru berpandu Mianyang, pemusnah peluru berpandu Haikou, pendaratan kapal amfibia Kunlunshan, kapal perang itu Qiandaohu, pemusnah peluru berpandu Changchun, kapal frigat peluru berpandu berpandu Changzhou dan kapal bekalan bersepadu Chaohu.

Kapal-kapal ini membawa beberapa helikopter, 1,000 marin dan berpuluh-puluh penyelam profesional dan pasukan perubatan. Di samping itu, China juga telah menugaskan kira-kira 20 satelit untuk menjejaki bangkai pesawat malang itu.

"Oleh kerana negara ini telah menggerakkan banyak tenaga kerja dan sumber-sumber, mengapa kita tidak boleh bersabar dan hanya menunggu sehingga mereka mendapati bangkai dan mendapatkan bukti?”

"Kita boleh memahami dan bertolak ansur dan mengubati emosi keluarga selagi tingkah laku mereka tidak melanggar norma-norma sosial," kata China Daily.

Protes juga telah diadakan di United Kingdom di mana sekumpulan warga China berarak ke Suruhanjaya Tinggi Malaysia di London anjuran Chinese Weekly, menuduh kerajaan Malaysia menyembunyikan maklumat mengenai MH370 penerbangan yang hilang.

Astro Awani 

No comments:

Post a Comment