Monday 24 March 2014

P8 Poseidon gagal temui 'objek mencurigakan' yang dikesan pesawat China


KUALA LUMPUR: Pesawat Tentera Laut Amerika Syarikat, P8 Poseidon gagal menemui 'objek mencurigakan' yang telah dikesan oleh pesawat China hari ini dalam usaha mencari dan menyelamat (SAR) pesawat Malaysia Airlines MH370 di luar pantai Australia.

Pihak Berkuasa Keselamatan Maritim Australia (AMSA) dalam satu kenyataan di laman Twitter, memaklumkan bahawa pesawat P8 Poseidon yang ditugaskan meyiasat objek itu tidak berjaya menemuinya semasa operasi tersebut.

US Navy P8 Poseidon tasked to investigate reported object sightings by Chinese aircraft at 33,000ft. 1/2— AMSA News (@AMSA_News) March 24, 2014

Objects spotted by Chinese aircraft as heading back to Perth. Drift modelling undertaken on sighting. P8 unable to relocate objects. 2/2— AMSA News (@AMSA_News) March 24, 2014
Terdaulu, anak kapal pesawat IL-76 Chinamengesan beberapa 'objek yang mencurigakan' di selatan Lautan Hindi pada Isnin sewaktu operasi SAR di kawasan itu.

Menurut agensi berita China Xinhua, korespondennya berkata, objek “putih dan berbentuk petak” itu dikesan pada koordinat 95.1113 darjah timur longitude dan 42.5453 selatan latitude.

Astro Awani 

No comments:

Post a Comment