Tuesday 25 February 2014

Plat kereta Wilayah naik 10,000 angka seminggu


PUTRAJAYA: Perubahan nombor plat kenderaan di Wilayah Persekutuan mencatat kenaikan10,000 ‎angka dalam seminggu.

Ketua Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Datuk ‎Ismail Ahmad berkata, ia sekali gus membuktikan jumlah pertambahan bilangan kenderaan di ibu kota.

"Ia meningkat sejak tahun lalu. Jika dahulu ia setiap perubahan abjad akan dicatat dalam masa tiga minggu.

"Sebagai contoh kini, plat W, nombor dan akhirnya U sudah mula ditender selepas akhiran abjad T habis minggu lepas," katanya semasa ditemui di pejabatnya di Putrajaya.

Jelasnya, ia dilihat salah satu faktor ‎kesesakan jalan raya utama di ibu kota terutama pada waktu puncak.

Tegasnya, kerajaan juga harus memperkenalkan polisi baru dalam membendung masalah kesesakan ini dari menjadi semakin kronik.

"Kita nampak usaha kerajaan dalam membina persimpangan atau jejantas baru untuk menampung pertambahan bilangan kenderaan.

"Bagaimanapun situasi itu dijangka akan sampai pada tahap sesak akan datang," ujarnya.

Ketika ditanya adakah meningkatkan harga jualan nombor plat di Wilayah Persekutuan dapat mengurangkan kesesakan, ini katanya;

"Tidak ada beza, pembeli nombor plat sanggup membida sehingga berpuluh ribu ringgit untuk mendapatkan nombor idaman mereka."

Isu kesesakan jalan raya di ibu disifatkan bukan lagi perkara baru di ibu kota.

Pelbagai usaha dan kempen termasuk Kempen Berkongsi Kenderaan dan menggalakkan orang ramai menggunakan kenderaan awam dilakukan namun semuanya disifatkan tidak menemui kejayaan. - ASTRO Awani 

No comments:

Post a Comment