Wednesday 15 January 2014

11 sekolah ditutup di Sabah akibat banjir

KOTA KINABALU - Sebelas buah sekolah rendah di empat buah daerah di Sabah ditutup akibat banjir ekoran hujan berterusan sejak awal pagi semalam.

Pengarah Jabatan Pendidikan Negeri Sabah (JPNS), Datuk Jame Alip berkata, sekolah itu terletak di Kota Kinabalu, Sipitang, Kota Belud dan Sipitang.

“Kota Kinabalu melibatkan empat buah sekolah iaitu SK St Cathrine, SK Gudon, SK Kebayau dan SK Tombongon. Di Tuaran, ia melibatkan dua buah sekolah iaitu SJK (C) Chung Hwa Tenghilan dan SK Kauluan.

"Di Kota Belud, ia melibatkan tiga buah sekolah iaitu SK Menunggui, SK Tampasuk 1 dan SK Lasau Tintapon. Di Sipitang, dua buah sekolahnya ialah SK Lubuk Darat dan SK Kawang manakala SJK (C) Sin Boon tidak ditutup namun kelasnya dipindah ke tingkat atas," katanya kepada Bernama.

Beliau berkata, sekolah-sekolah itu menampung kira-kira 2,000 murid.

Jame berkata, sekolah-sekolah berkenaan akan dibuka semula setelah air banjir surut kecuali bagi sekolah yang turut terlibat dengan tanah runtuh.

“Sekiranya terdapat sekolah yang terlibat dengan kejadian tanah runtuh, pihak sekolah perlu mengetahui pergerakan tanah di kawasan sekolah mereka dan meminta nasihat daripada Jabatan Kerja Raya (JKR),” katanya.

Beliau meminta sekolah lain yang turut terlibat dengan banjir agar segera melaporkannya kepada Pejabat Pendidikan Daerah dan JPNS untuk tindakan lanjut.

“Saya mahu pihak sekolah mengutamakan keselamatan seperti peralatan sekolah dan buku teks dengan meletakkannya di bahagian tinggi bagi mengelak dari ditenggelami air,” katanya.

Sementara itu di Tuaran, sebuah keluarga di Kampung Mongkolud telah berpindah atas nasihat JKR disebabkan tanah runtuh.

Setiausaha Bencana Alam Daerah Tuaran, Abdullah Sani berkata lima anggota keluarga terbabit kini tinggal di rumah keluarga mereka yang lain.

“Pihak Jawatankuasa Bencana Alam Daerah Tuaran akan memantau keadaan di kawasan yang berisiko dinaiki air dan tanah runtuh. Sebarang pertanyaan boleh dimajukan ke bilik urusetia bencana alam di talian 088-093055,” katanya. - Bernama

No comments:

Post a Comment