Wednesday 15 January 2014

Dekan UPM menang tuntutan di mahkamah AS

Dekan UPM menang tuntutan di mahkamah AS
Dekan Fakulti Seni Bina UPM, Dr Rahinah Ibrahim. - Foto Ihsan NST


SAN FRANCISCO - AMERIKA SYARIKAT. Dekan Seni Bina, Universiti Putra Malaysia (UPM), Dr Rahinah Ibrahim berjaya mengenepikan larangan memasuki Amerika Syarikat (AS) yang dikenakan ke atasnya sejak 2005.

Memetik laporan Reuters, polisi larangan masuk ke AS menetapkan mana-mana individu yang dipercayai mempunyai hubungan dengan pengganas dimasukkan dalam pangkalan data dan disekat daripada menggunakan kapal terbang komersial memasuki negara itu.

Bagaimanapun, pengkritik melihat keputusan itu adalah mustahil untuk mengeluarkan nama individu daripada senarai itu.

Hakim William Alsup semalam berpihak kepada Raninah yang mencabar polisi negara itu memutuskan bahawa prosedur sedia ada perlu diperbetulkan kerana senarai itu tidak memberikan perlindungan proses yang mencukupi.

Jurucakap Jabatan Keadilan AS, Wyn Hornbuckle berkata, kerajaan sedang menyemak perintah dan enggan mengulas lanjut.

Sementara itu, peguam Rahinah, Elizabeth Pinpin, berkata: "Keadilan akhirnya berjaya ditegakkan untuk Rahinah. Seorang wanita yang tidak bersalah yang telah terjebak dalam sistem penyenaraian kerajaan yang tidak sempurna."

Rahinah dilaporkan telah berjuang selama lapan tahun untuk membersihkan namanya dalam pangkalan data itu selepas ditahan di lapangan terbang San Francisco 2005 lalu ketika dalam perjalanan dari Malaysia dan singgah di Hawaii.

Sementara itu, Associated Press (AP) melaporkan, Pipkin berkata, adalah hampir mustahil untuk membuang sebarang nama yang dimasukkan ke dalam data itu.

Rahinah turut memberitahu AP, namanya tersilap dimasukkan ke dalam pangkalan data itu kerana beliau berasal dari Malaysia dan beragama Islam.

Wanita berusia 48 tahun itu bagaimanapun menafikan mempunyai sebarang kaitan dengan mana-mana kumpulan pengganas ketika disoal siasat oleh Biro Penyiasatan Persekutuan (FBI) pada 2004.

Sejak penahanannya pada 2005, beliau dihalang daripada memasuki AS termasuk untuk membuat kenyataan dalam perbicaraannya.

Sinar Harian 

No comments:

Post a Comment