Thursday 12 December 2013

KDN sahkan Mat Sabu amalkan Syiah

KDN
Kementerian Dalam Negeri


PUTRAJAYA - [VIDEO] [Dikemaskini] Kementerian Dalam Negeri hari ini mengesahkan Timbalan Presiden Pas, Mohamad Sabu terlibat dengan ajaran Syiah berdasarkan beberapa bukti yang dikumpulkan pihak berkuasa daripada percakapan lisan, penulisan dan video di Internet.

Perkara itu didedahkan Ketua Setiausahanya, Datuk Seri Abdul Rahim Mohamad Radzi sambil membentangkan 10 bukti yang mengaitkan pemimpin nombor dua Pas itu.

Tambah beliau, Mohamad pernah menggesa supaya umat Islam mencontohi kepimpinan Islam berdasarkan cara Imam Khomeini.

"Bukti itu boleh dilihat melalui tulisannya bertajuk 'Teladan Pemerintahan Nabi Yusuf, Khomeini' dalam ruangan Fikrah terbitan lidah rasmi Pas, Harakah terbitan 5 hingga 15 Julai 2008," katanya pada sidang media di pejabatnya, di sini, hari ini.

Dakwa beliau lagi, Mohamad secara terang-terangan turut memuji Pemimpin Syiah Lubnan, Sayyid Hassan Nasrullah dan mengaku beliau serta isterinya bertemu dengan pemimpin Syiah berkenaan lebih daripada empat kali.

Sementara itu, Abdul Rahim turut mendedahkan, Tuan Guru Abd Rahim dari Sungai Jagung, Pendang, Kedah mengesahkan Mohamad merupakan salah seorang penganut Syiah apabila kerap kali melihat pemimpin Pas itu menunaikan solat dengan menggunakan sebiji batu kecil leper di tempat sujudnya.

Sementara itu, tambah Abdul Rahim lagi, antara perbuatan Mohamad yang mencerminkan amalan ajaran Syiah adalah beliau juga dikatakan pernah melafazkan selawat sebagai mana yang diamalkan pengikut Syiah dalam satu ceramah Pas di Madrasah Diniah, Arau, Perlis pada 2005.

"Berdasarkan temuramah antara pegawai KDN, Ustaz Zamihan Mat Zin dengan Dr Abdul Aziz Hanafi pada 11 Disember lalu, Dr Hanafi mengesahkan Mohamad melafazkan selawat tersebut," katanya.

Katanya lagi, berdasarkan maklumat yang diperolehi KDN, Mohamad didapati telah beberapa kali menghadiri kelas pengajian di sebuah rumah di Bukit Merah, Semanggol, Perak pada 2011.

"Kelas pengajian tersebut dikendalikan oleh dua ustaz berfahaman Syiah yang bertugas di salah sebuah sekolah berfahaman Syiah di Gunung Semanggol, Perak," jelasnya.

Sehubungan itu, katanya KDN dan agensi-agensi kerajaan sentiasa memantau dan peka terhadap ancaman kegiatan serta fahaman Syiah yang kian menular di negara ini.

"Keterangan beliau sendiri melalui kata-kata, penulisan, rakaman ceramah dan aktiviti yang disertainya sama ada dalam dan luar negara, tidak sama sekali menyembunyikan kaitan beliau dengan Syiah.

"Fahaman Syiah boleh menjejaskan aspek keselamatan dan ketenteraman awam termasuklah perpecahan dan keruntuhan nilai persaudaraan ummah," katanya lagi.

Sinar Harian 

No comments:

Post a Comment