Friday 4 October 2013

Pengantin minta maaf: Apa komen anda?

Pengantin minta maaf: Apa komen anda?

Pengantin perempuan yang majlis perkahwinannya di Sungai Petani, Kedah pada Sabtu lalu menyebabkan kematian empat orang kerana keracunan makanan memohon maaf kepada semua yang terlibat atas ketentuan yang berlaku.

Haslina Yusof berkata, beliau sedih dan terkilan dengan kejadian yang menimpa sanak saudara dan tetamu yang hadir pada majlis perkahwinan itu.

Ini laporan penuh yang disiarkan pada Khamis: Keluarga pengantin minta maaf, terkilan kenduri jadi tragedi

Berikut antara komen yang anda kongsikan sebagai reaksi kepada laporan itu:

Al Zoghbi Nawal: Kenduri gotong-royong atau catering sama-sama kena jaga kebersihan. Pembekal ayam pun janganlah bagi ayam yang dah reject untuk kenduri. Aniaya macam ini. Apa-apapun benda dah nak jadi adalah ketentuan Ilahi. Kita tidak boleh nak salahkah tuan rumah. Mungkin kerja ramai-ramai macam-macam hal bpleh terjadi. Apa-apa pun takziah kepada keluarga mangsa. Jiran saya pun masih di hospital. Harap dia cepat sembuh.

Ahmad Shaharudin Latiff: Yang layak memaafkan hanyalah keluarga yang kematian ahli mereka.

Kamaruzaman Kamarudin: Sudah ketentuan. Harap yang gotong-royong kenduri, katering agar lebih berhati-hati. Saya pernah makan di satu majlis tidak lama dulu, dapat rasa masak ayam berbau.

Butik Pengantin Fauzie Kedah: Itulah, tiada siapa yang minta jadi macam ini. Dugaan. Apapun bersabar banyak-banyak.

Adinda Ezlyn: Asbabnya kenduri, sebenarnya sudah takdir.

Nazriyah Abd Ghani: Pengajaran untuk semua. Setiap apa yang Allah bagi itu ada hikmahnya.

Shamsul Nizam J: Sama-sama ambil iktibar.

Mohd Redhawi Yasabah: Pegawai perubatan perlu ada membuat pemantauan kebersihan. Boleh bawa usul ini di parlimen tentang isu kebersihan menyeluruh bukan fokus pada permis perniagaan sahaja.

Roslie Misiran: Harap pihak katering atau yang menyediakan masakan agar lebih utamakan kebersihan serta gangguan lalat yang hinggap. Jangan dibiarkan terdedah.

Kamal Husain: Kalau masak gotong-royong susah nak kesan atau nak salahkan individu. Kalau katering barulah boleh kita terus siasat syarikat itu.

Alyaa Syafiah: Kes kematian kerana keracunan makanan adalah seperti kes pembunuhan. Polis perlu menahan dan mendakwa tukang masak juadah kenduri itu agar tukang masak lain lebih berhati-hati dan bertanggungjawab memastikan masakannya bersih. Farid Aza: Bekalan bahan masakan, penyediaan makanan dan penghidangan semua kena ambil berat.

Nizam Samad: Sungguh simpati dan faham perasaan mereka. Harap keluarga mangsa tidak menyalahkan mereka (atau terus berbuat demikian). Permulaan ini memanglah mereka tentu ada menyalahkan pihak tuan rumah. Kita faham itu kerana kehilangan orang tersayang tetapi harapnya janganlah berpanjangan.

Gafar Rs: Tidak boleh salahkan tuan rumah. Tak ada siapa yang mahu majlisnya menjadi tempat membunuh. Masakan telah diuruskan 100% kepada tukang masak. Tukang masak terdiri dari ramai pembantu yang bergotong-royong melakukan kerja. Tak tahulah dah takdir nasib menimpa, mungkin ada kejadian yang tidak disedari masa memasak. Cuma apa yang boleh dikatakan, harap tuan rumah dan semua yang terlibat dalam bencana ini bersabarlah menerima dugaan yang berat ini.

- ASTRO Awani 

1 comment:

  1. semua ketentuan Allah..sabar dan terima kehendakNya
    http://bit.ly/1A3Ej1g

    ReplyDelete