Wednesday 30 October 2013

Kos jalur lebar di Malaysia mahal


KUALA LUMPUR:  Perkhidmatan jalur lebar internet mampu membuka peluang kepada para peniaga termasuk peniaga-peniaga kecil dan luar bandar untuk memasarkan perniagaan mereka.

Bagaimanapun, perunding prinsipal E2B Consulting Sdn Bhd, Ritakamal Sadiman berkata caj perkhidmatan jalur lebar yang dikenakan di Malaysia masih tinggi.

Menurutnya, kos tersebut menyebabkan sesetengah peniaga tidak mengambil peluang untuk menceburkan diri dalam perniagaan ‘online’.

Turut senada dengan beliau ialah presiden PIKOM, Saifubahrim Saleh yang berpendapat bahawa harga caj perkhidmatan jalur lebar di negara perlu diturunkan.

"Kelajuan tu ada, tapi harga untuk dapat kelajuan tu perlu diturunkan," katanya dalam satu sesi temubual AWANI 7.45 semalam.

Kata Saifubahrim, harga telefon bimbit di Malaysia boleh dikatakan murah namun perkhidmatan untuk jalur lebar masih tinggi jika dibandingkan dengan beberapa negara jiran yang cuma caj separuh daripada harga di Malaysia.

Sementara itu, ketua bahagian pengurusan jalur lebar Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM), Nor Akmar Shah Minan berkata, negara seperti Singapura mengenakan caj yang lebih murah kerana mereka tidak mempunya banyak keperluan untuk memperluaskan liputan mereka ke kawasan-kawasan lain.

Bagaimanapun, beliau memberitahu bahawa SKMM sedang berunding dengan pihak kerajaan negeri tentang bagaimana kos memperluaskan liputan jalur lebar dapat dikurangkan.

- ASTRO Awani 

No comments:

Post a Comment