Wednesday 30 October 2013

Jabatan peguam menunggu pengesahan Filipina Kiram akan ditahan

Jabatan peguam menunggu pengesahan Filipino Kiram akan ditahan

Jabatan Peguam Negara sedang menunggu pihak Filipina untuk mengesahkan samada ‘Sultan’ Sulu Jamalul Kiram III dan pengikut-pengikutnya akan didakwa.


"Apa yang saya boleh lakukan? [Jika] mereka hendak mendakwa, apa yang yang ada kaitan dengan aku sekarang? Aku menunggu, tetapi mereka belum memberikan saya apa-apa secara rasmi lagi, " Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail memberitahu Astro Awani.

Sebelum ini, Jabatan Peguam Negara telah mengkaji kemungkinan mengekstradisi Jamalul dan adiknya, Agbimuddin Kiram, yang mengetuai penceborohan ke Lahad Datu pada bulan Februari.

Abdul Gani telah berkata siasatan dan kes yang perlu dibuat terlebih dahulu sebelum jabatan mempertimbangkan tindakan-tindakan lain, termasuk ekstradisi.

Malaysia dan Filipina tidak mempunyai satu perjanjian ekstradisi.

Jika Filipina memutuskan untuk mendakwa mereka yang dikaitkan dengan pencerobohan kesultanan Sulu ke Sabah, ia dikatakan lebih sukar bagi Malaysia untuk mengambil tindakan selanjutnya.

Semalam, Utusan Malaysia melaporkan bahawa Kiram Jamalul dan hampir 40 pengikut beliau akan ditangkap dan didakwa tidak lama lagi.

Memetik sumber yang tidak dinamakan, akhbar Melayu itu melaporkan bahawa Biro Siasatan Kebangsaan Filipina (NBI), yang sedang menyiasat pencerobohan Sulu ke Sabah, telah mengemukakan laporan kepada Kementerian Kehakiman negara itu.  

Suratkhabar itu tersebut memetik kata-kata seorang 'sumber' yang melaporkan kumpulan Sulu tersebut akan didakwa atas tiga pertuduhan iaitu melancarkan perang ke atas negara luar, memiliki senjata api secara haram dan larangan membawa senjata api sewaktu tempoh pilihan raya memandangkan ketika insiden itu, Filipina dalam proses kempen pilihan raya.

Sumber tersebut juga berkata siasatan oleh pihak berkuasa Filipina mendedahkan bahawa pencerobohan tersebut telah dirancang seawal bulan November tahun lepas, sebelum pihak itu mendarat  di pantai timur Sabah pada 12 Februari.

Ia menambah bahawa pihak berkuasa Filipina juga mencari saudara Jamalul Kiram itu, Agbimuddin Kiram yang dilaporkan bersembunyi di negara ini.

Sementara itu, anak perempuan Jamalul 'puteri' Jacel Kiram semalam mendakwa bahawa keluarga telah menerima maklumat daripada sumber-sumber "dalam kerajaan" tentang rancangan untuk mengekstradisi Kiram kepada kerajaan Malaysia.

Jurucakap bagi 'kesultanan' Sulu, Abraham Idjirani, juga memberi amaran bahawa langkah itu akan mencetuskan "Keputusan ganas di Mindanao."

Bagaimanapun, menurut laporan media Filipina, Jurucakap presiden Edwin Lacierda menafikan tuntutan itu.

"Ia hanya tuntutan ... ada pun ... mari kita tunggu (satu) kenyataan rasmi daripada kami," Lacierda berkata.

Pada bulan Februari,  satu kumpulan yang diketuai oleh 'raja muda' Agbimuddin mendarat di Sabah atas tuntutan ke atas negeri itu. Konfrontasi itu membawa kepada kematian lebih daripada 70 orang, kebanyakannya orang-orang yang militan Sulu.
- ASTRO Awani

No comments:

Post a Comment