Thursday 19 September 2013

Perbicaraan kes Alvivi 5 dan 6 Disember 2013

Alvian dan Vivian
Alvian dan Vivian - Foto Bernama


Mahkamah Sesyen hari ini menetapkan dua hari, iaitu 5 dan 6 Disember ini untuk perbicaraan kes membabitkan blogger seks kontroversi, Alvin Tan Jye Yee dan Vivian Lee Mei Ling.

Hakim Murtazadi Amran menetapkan tarikh tersebut, dalam kamarnya selepas mengadakan pertemuan dengan Timbalan Pendakwa Raya Nur Haffiza Jemali dan peguam Chong Joo.

Chong memberitahu pemberita bahatuk mendengawa Mahkamah Tinggi sebelum ini menetapkan 31 Oktober depan unr permohonan pasangan itu yang mengemukakan permohonan untuk membatalkan pertuduhan di bawah Seksyen 298A Kanun Keseksaan.

Pertuduhan itu adalah berkaitan tuduhan menyebabkan ketidakharmonian, perpecahan atau perasaan permusuhan, kebencian atau niat jahat atas alasan agama.

Pada 18 Julai lalu, pasangan itu, Alvin, 25, dan Vivian, 24, mengaku tidak bersalah terhadap tiga pertuduhan di bawah Seksyen 4 (1) (c) Akta Hasutan 1948, subseksyen 5 (1) Akta Penapisan Filem 2002 dan Seksyen 298A Kanun Keseksaan.

Bagi pertuduhan pertama, mereka dituduh bersama-sama untuk membuat hasutan di laman Facebook mereka dengan memuat naik gambar mereka makan bak kut teh (hidangan daging babi) dengan ucapan Selamat Berbuka Puasa dengan bak kut teh (wangi, lazat dan menyelerakan) bersama-sama dengan logo halal.

Mereka didakwa melakukan kesalahan itu di 568-14-18, Kompleks Mutiara Jalan Ipoh, Batu 3 1/2 di sini, pada 11 dan 12 Julai sekitar jam di 10.48 malam.

Dalam pertuduhan kedua, Tan dan Lee didakwa memaparkan gambar lucah pada http://alviviswingers.tumblr.com/ di tempat yang sama pada 6 dan 7 Julai antara jam 9 hingga 2 pagi.

Bagi pertuduhan ketiga, mereka didakwa memuat naik ke laman Facebook mereka gambar yang sama dan komen yang mungkin menyebabkan permusuhan agama antara orang-orang agama yang berbeza.

Kandungan yang telah dibaca di CAF - Syed Restaurant, Jalan Dang Wangi di sini antara 11 dan 12 Julai sekitar jam 10.48 malam.


Sumber: Sinar Harian

No comments:

Post a Comment