Wednesday 7 August 2013

Keghairahan warga Indonesia 'Mudik Lebaran'

Keghairahan warga Indonesia 'Mudik Lebaran'

PELABUHAN KLANG:  Saban tahun, migrasi manusia bermusim terbesar bersempena Hari Raya Aidilfitri pasti akan meledak di negara-negara di rantau ini.

Ini termasuklah di negara-negara seperti Indonesia, Malaysia, Singapura dan Brunei dimana populasi masyarakat beragama Islamnya agak ramai.

Budaya ‘Balik Kampung’ atau ‘Mudik Lebaran’ ini telah menjadi budaya sejagat di rantau ini dimana anak-anak di perantauan akan berpusu-pusu pulang ke kampung untuk berhari raya bersama keluarga tercinta.

Di Indonesia, kegilaan ‘Mudik Lebaran’ ini juga telah dicacatkan dengan insiden-insiden seperti kesesakan lalulintas yang teruk yang turut mengakibatkan kemalangan jalan raya.

Kesesakkan lalulintas yang berlaku itu pula memakan masa berjam-jam untuk disuraikan oleh polis trafik.

Memetik laporan SuaraMerdeka.com, dari Ahad sehingga Isnin lalu sahaja, terdapat 467 kes kemalangan jalan raya yang mengakibatkan 107 orang maut sementara 85 yang lain mengalami cedera parah dan 585 pula mengalami cedera ringan.

Malah dalam satu laporan berita Seputar Indonesia pada Ahad lalu, terdapat seorang lelaki bersama-sama dengan keluarganya sanggup mengharungi perjalanan selama 36 jam dengan kenderaan pengangkutan roda tiga yang dikenali Bajaj dari Jakarta ke Jawa Tengah meskipun kenderaan tersebut tidak dibenarkan oleh pihak berkuasa di Indonesia untuk bergerak luar dari Kota Jakarta.

Pengangkutan kereta api di Kotaraya Jakarta juga turut dipenuhi warga pemudik yang mahu pulang ke kampung halaman masing-masing dan disebabkan itu tidak hairanlah jika bumbung kereta api turut menjadi tempat duduk penumpang-penumpang kelas ‘ketiga’ ini.

Di Malaysia, perkara yang sama dan tidak jauh bezanya juga berlaku dimana keghairahan warga Indonesia ini yang berpusu-pusu untuk pulang ke destinasi masing-masing di Sumatera dapat dilihat.

Walaupun esok dijangka jutaan umat Islam di seluruh dunia akan merayakan Lebaran, Astro Awani pada Selasa berpeluang ke Terminal Penumpang dan Feri Antarabangsa Asa Niaga yang terletak di Wisma Dato Shaari, Pelabuhan Klang untuk meninjau keghairahan warga Indonesia untuk pulang beraya di kampung halaman masing-masing di Sumatera.

Melihatkan dari gaya mereka yang sudah pun beratur dari seawal jam 7 pagi, mereka bagaikan tidak sabar lagi mahu pulang ke tempat asal bertemu dengan keluarga yang tercinta.

Sara Banu, 45, dari Medan berkata keghairahan ‘Mudik Lebaran’ ini berlaku kerana setiap orang tidak sabar untuk merayakan lebaran bersama keluarga sanak-saudara dan mereka sanggup mengambil apa jua risiko demi memastikan impian mereka untuk sampai ke destinasi yang dinanti tercapai.

“Saya akan pulang ke Medan dan walau apa pun terjadi, saya mesti pulang ke sana untuk bertemu keluarga saya kerana ini adalah impian hari raya saya,” kata Sara Banu.

Mohamad Ahsan, 52, dari Tanjung Balai, Sumatera Utara berkata setelah bertahun-tahun mencari rezeki di bumi Malaysia, sudah tiba masanya untuk dia dan keluarganya pulang menemui ibu bapa di Tanjung Balai.

“Saya berjaya mendapatkan tiket walaupun pada saat-saat akhir dan sudah semestinya mudik lebaran yang bakal memakan masa antara empat hingga lima jam ini akan menjadi bermakna jika ianya disambut bersama keluarga, sanak saudara dan rakan taulan,” kata Mohamad Ahsan.
- Astro Awani 

No comments:

Post a Comment