Friday 19 July 2013

Minum air boleh merangsangkan otak

Minum air boleh merangsangkan otak: kajian

LONDON: Satu kajian kecil baru mendapati bahawa pelindapkejutan dahaga anda dengan air boleh memberi otak anda rangsangan.

Kajian menunjukkan bahawa subjek yang minum kira-kira tiga cawan air (24 ounces/775 mililiter) sebelum mengambil ujian kognitif menunjukkan prestasi yang lebih baik pada ujian mengukur masa tindak balas daripada yang tidak minum air. Perbezaan ini adalah amat ketara apabila subjek berasa haus, dengan penyelidik membuat spekulasi bahawa kehausan boleh mengambil perhatian daripada tugas di tangan, memperlahankan masa tindak balas.

Namun, dalam satu ujian, dalam mempelajari peraturan orang yang dahaga sebenarnya bertindak lebih baik, tetapi penyelidik tidak berapa jelas mengapa.

"Ia mungkin bahawa proses fisiologi [minum atau tidak minum air] menjejaskan prestasi kepada tugas-tugas yang berbeza dengan cara yang berbeza," Kajian penyelidik Edmonds Caroline, University of East London Sekolah Psikologi di England, LiveScience.

Beliau menambah, kedahagaan mungkin membawa kepada prestasi yang lebih baik pada beberapa tugas, kerana vasopressin hormon, yang mengaktifkan tindak balas dahaga, telah dikaitkan dengan perhatian dan rangsangan.

Dalam kajian itu, 34 subjek dewasa telah diminta untuk menahan diri daripada makanan dan minuman bermula pada pukul 9 malam sebelum datang ke makmal untuk ujian pada keesokan harinya. Dalam beberapa kes, subjek telah ditawarkan bar bijirin dengan air untuk sarapan pagi. Pada hari lain, mereka telah ditawarkan bar bijirin dengan tiada air.

Kajian sebelum ini telah mendapati bahawa penggunaan air boleh meningkatkan daya ingatan kanak-kanak, mengikut laporan LiveScience.


- AFP

No comments:

Post a Comment