Monday 24 April 2017

Komputer Riba Windows 10 Berasaskan Cip ARM hujung Tahun Ini

Microsoft sebelum ini pernah hadir dengan Windows RT, iaitu sistem operasi yang dioptimasikan khusus untuk peranti berasaskan ARM. Tetapi, penerimaannya adalah sangat sedikit, malah ia memberikan kekeliruaan terhadap sistem operasi generasi baru Windows, sekaligus membuatkan Microsoft menamatkan pembangunannya.

Kini, Microsoft dilihat ingin mencubanya sekali lagi dalam arena berkenaan. Pada tahun lepas, Microsoft pernah mempertontonkan kebolehan menjalankan Windows 10 pada cip pemprosesan Qualcomm Snapdragon.

Berkongsi lanjut mengenainya kini, pihak Qualcomm mengatakan komputer Windows 10 menggunakan Snapdragon 835 dijangka hadir sekitar suku ke-4 2017 ini.

Walaubagaimanapun, berbeza dengan sebelumnya, pengguna peranti ini dijangka dapat menjalankan beberapa perisian popular terus padanya melalui penggunaan pelagak yang hadir terbina padanya.

Microsoft sendiri dijangka akan berkongsi lanjut mengenai penggunaan Windows 10 pada komputer berasaskan ARM tidak lama lagi. Apa pun, antara perkara yang dapat kita lihat adalah termasuk penawaran masa bateri yang lama, selain harga peranti yang murah – sekaligus membolehkan ia bersaing dengan Chromebook dengan lebih baik lagi.

- Sumber: Amanz | 24 April 2017

No comments:

Post a Comment