Friday 16 September 2016

Mohon bantuan PM haramkan Uber, GrabCar



Ekoran kemelut di antara pemandu teksi dengan Uber dan GrabCar yang masih tiada penyelesaiannya, Kesepakatan Persatuan Teksi Se Malaysia (KPTSM) memohon perhatian dan bantuan Perdana Menteri dengan alasan pendapatan mereka kian terjejas.

KPSTM memohon Perdana Menteri agar mengharamkan perkhidmatan Uber dan GrabCar serta mendakwa pihak bertanggungjawab iaitu Suruhanjaya Pengangkutan Awam darat (SPAD), tidak tegas menangani isu berkenaan dan segala tuntutan mereka selama ini dipandang sepi, laporan Berita Harian.

Menurut Pengerusi Jawatankuasa Bertindak, Pemandu Teksi Lembah Klang (PTLK), Zailani Isa Usuludin, yang bernaung di bawah KPTSM, lebih 77,000 pemandu teksi dan kereta sewa seluruh negara sepakat untuk merangka memorandum bagi mengenengahkan masalah yang dihadapi kepada Datuk Seri Najib Razak.

“Kami tidak pernah membantah atau menolak kemajuan teknologi, tetapi dalam perkara ini, ternyata pemilik aplikasi Uber dan GrabCar telah menyalahgunakannya dengan menyediakan kemudahan itu kepada kenderaan persendirian dan pemandu tidak bertauliah,” ujar Zailani.

Katanya lagi, satu memorandum akan diserahkan kepada Perdana Menteri pada 26 September ini. Antara kandungan memorandum itu termasuk penolakan Program Transformasi Industri Teksi (TITP) kerana program yang diperkenalkan SPAD itu didakwa tidak memberi sebarang manfaat kepada industri teksi negara.

“Selagi perkhidmatan Uber dan GrabCar terus beroperasi, kami merasakan program TITP yang dicadangkan tidak mampu menaiktaraf perkhidmatan teksi, malah ia akan membebankan kami,” ujar Zailani lagi sambil menegaskan transformasi yang akan dilaksanakan itu dilihat tidak telus dan lebih kepada agenda pihak SPAD untuk menghalalkan operasi Uber dan GrabCar di negara ini.

Malahan KPTSM turut berpendapat isi kandungan inisiatif transformasi yang dicadangkan turut menjadikan industri teksi bercelaru dan menimbulkan ketidakseimbangan dalam sektor pengangkutan awam.

Sumber: Paultan.org

No comments:

Post a Comment