Sunday 26 July 2015

Tindakan penggantungan The Edge wajar hanya selepas siasatan selesai - Akhbar Satar

AKHBAR: TI-M merasakan KDN seharusnya mengenakan tindakan undang-undang supaya pihak yang terbabit boleh membela diri mereka di mahkamah. - Gambar Fail

KUALA LUMPUR: Penggantungan akhbar The Edge Weekly dan The Edge Financial Daily sepatutnya dibuat selepas penyiasatan terhadap 1Malaysia Development Berhad (1MDB) selesai.

Transparency International – Malaysia (TI-M) Presiden Datuk Akhbar Satar dalam satu kenyataan berkata tindakan tersebut akan dianggap kukuh jika terdapat alasan yang kuat di akhir penyiasatan tersebut.

"Kebelakangan ini, terdapat beberapa dakwaan dan tuduhan yang dilemparkan dari semua pihak. Oleh itu, kenapa gantung The Edge?" kata Akhbar.

Tambah beliau, TI-M merasakan Kementerian Dalam Negeri (KDN) seharusnya mengenakan tindakan undang-undang supaya pihak yang terbabit boleh membela diri mereka di mahkamah.

"Menggantung sebuah akhbar kerana melaporkan skandal 1MDB tidak akan membantu kerajaan langsung. Malah, impak ke atas Malaysia adalah negatif termasuk persepsi antarabangsa ke atas kebebasan media," kata Akhbar.

Beliau turut menyentuh mengenai laman web Sarawak Report yang disekat dimana ia memberi gambaran Kerajaan telah membelakangi janji untuk tidak menapis Internet. 

"Semua tindakan ini akan mengakibatkan kehilangan keyakinan terhadap negara dan memberi impak negatif kepada mata wang.

"Kerajaan kita tidak seharusnya 'melebih-lebih' dalam menghalang kebebasan bersuara atas dasar bertindak atas pengkritik," jelas beliau. 

- Sumber: Astro Awani 

No comments:

Post a Comment