Friday 19 June 2015

TLDM tunggu pengesahan lapan perampas MTOH

Abdul Aziz

KUALA LUMPUR - Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) masih menunggu pengesahan sama ada lapan rakyat Indonesia yang ditemui berhampiran perairan Vietnam pagi ini adalah perampas kapal tangki Malaysia, MT Orkim Harmony.

Panglima TLDM, Laksamana Tan Sri Abdul Aziz Jaafar, melalui akaun Twitternya berkata, lapan rakyat Indonesia itu, yang mendakwa kapal tangkapan ikan mereka telah karam, ditemui menaiki sebuah bot penyelamat di Pulau Tho Chu, Vietnam sekitar pukul 6.30 pagi.

Beliau bagaimanapun berkata, TLDM sedang menunggu pengesahan tentang perkara itu daripada pihak berkuasa Vietnam.

Satu operasi melibatkan tentera laut Australia dan tentera laut Indonesia dilancarkan untuk mengesan perampas kapal itu yang melarikan diri ke perairan Pulau Natuna yang terletak antara Malaysia dan Indonesia (Kalimantan).

Kesemua 22 anak kapal MT Orkim Harmony dibebaskan pada kira-kira 2.30 pagi ini.

Seorang tukang masak warganegara Indonesia cedera di paha kerana ditembak perampas.

MT Orkim Harmony yang membawa 6,000 tan metrik petrol bernilai RM21 juta, dilaporkan hilang pada 8.57 malam Khamis lepas ketika dalam pelayaran dari Melaka ke Pelabuhan Kuantan, Pahang.

Kapal milik Magna Meridian Sdn. Bhd., itu membawa 22 anak kapal terdiri daripada 16 rakyat Malaysia, lima Indonesia dan seorang Myanmar. 

- Sumber: Bernama

No comments:

Post a Comment