Tuesday 19 May 2015

Selfie ekstrem tapi profesional


Pasukan Ropequest mempunyai pengalaman yang luas dalam penyelenggaraan apabila terlibat dengan pelbagai projek mendaki bangunan pencakar langit.

JANGAN cuba meniru selfie yang dilakukan pekerja penyelenggara di atas puncak Menara Kuala Lumpur ini.

Mereka adalah golongan profesional yang melakukan apa sahaja kerja penyelenggaraan di tempat tinggi, termasuklah di Menara Kuala Lumpur.

Gambar selfie mereka mula menjadi viral hari ini bukan sahaja kerana berlatarbelakangkan keindahan kehijauan di bandar Kuala Lumpur, malah ia juga sangat ekstrem untuk dilakukan pada kedudukan yang sangat tinggi.

Menurut salah seorang daripada mereka, Shamsul Idzwan Shamsuddin, mereka adalah kakitangan Ropequest Sdn Bhd yang pakar dalam mencapai ke kawasan tinggi dengan menggunakan tali.

"Kami melakukan apa sahaja kerja di tempat tinggi yang menggunakan tali. Di atas menara, kami membuat penyelenggaraan lampu isyarat yang digunakan bangunan tinggi sebagai amaran kepada pesawat dan helikopter supaya tidak bertembung dengan bangunan itu," kata Shahrul.


Tambah Shahrul lagi, mereka melakukan kerja penyelenggaraan untuk bangunan tinggi sebanyak dua kali dalam setahun, iaitu pada pertengahan tahun dan hujung tahun.

Pasukan Ropequest mempunyai pengalaman yang luas dalam penyelenggaraan apabila terlibat dengan pelbagai projek mendaki bangunan pencakar langit.

Walaupun berpangkalan di Johor Bahru, mereka melakukan penyelenggaraan untuk Menara Berkembar Petronas (KLCC), Bangunan UMNO di Pulau Pinang, Jambatan Desaru di Johor, selain apartmen atau flat untuk melakukan kerja baik pulih.

Saksikan temu bual Shamsul dengan rakan-rakannya esok dalam Awani 7:45 dan juga aksi mereka memanjat bangunan pencakar langit di sekitar Kuala Lumpur.

- Sumber: Astro Awani 

No comments:

Post a Comment