Tuesday 5 May 2015

Risiko trend baru cungkil kulit buat penggemar tatu

Trend memarut tatu yang dipanggil 'sacrificial branding', meskipun popular namun ianya tidak sah di sisi undang-undang. - Foto Tumblr fyeahscarified

KUALA LUMPUR: Satu trend baharu pembuatan tatu kini semakin popular di seluruh dunia.

Jika kebiasaannya menggunakan dakwat untuk mencacah tatu kini wujudnya cara baru untuk mengabdikan corak di tubuh tanpa menggunakan setitik dakwat.

Memetik laporan portal Mirror, parut kekal kini diukir ke atas badan manusia bagi menggantikan cacahan dakwat tatu.

Trend memarut tatu ini dipanggil ‘sacrificial branding’, meskipun popular dikalangan penggemar tatu namun ianya tidak sah di sisi undang-undang.

Kini semakin banyak kedai tatu di seluruh dunia yang menawarkan teknik baru yang menggunakan pisau bedah ini berbanding cara lama dengan mesin dakwat.

Teknik ini melibatkan corak yang diukir sekali gus menanggalkan kulit sehingga terbentuknya parut sempurna. Foto – Tumblr fyeahscarified

Waima proses tersebut kelihatan menyakitkan, sesetengah menyifatkannya kurang sakit berbanding pencacahan tatu.

Jurucakap Kementerian Kesihatan dan Penjagaan Jangka Panjang Ontario, David Jensen berkata, penciptaan parut akan menyebabkan luka yang terbuka di mana ia boleh mengakibatkan pendedahan kepada jangkitan dan risiko penyakit.

"Amalan pengubahsuaian badan seperti membakar, menindik dan memotong kulit akan memecahkan kulit dan mukus membran. Lantas terdapatnya peningkatan dalam risiko parut, pendarahan dan trauma psikologi serta pendedahan dan jangkitan patogen bawaan darah seperti Hepatitis B, Hepatitis C dan HIV," jelasnya.

Namun keterangan mengenai kesihatan itu tidak menghalang orang ramai dari meneruskan prosedur berisiko berkenaan dan memuat naik hasilnya di mesia sosial.

Pada zaman dahulu kala, pencacahan tatu berasal dari budaya kaum orang asli di mana ahli-ahli melakukannya sebagai upacara penggenapan kepada suku kaum atau pemujaan kepada tuhan.

- Sumber: Astro Awani 

No comments:

Post a Comment