Tuesday 20 January 2015

Australia ancam panggil semula duta besar di Indonesia jika dua warganya dihukum mati

Hubungan Australia dan Indonesia seringkali dilanda masalah, terutamanya berkaitan isu pemohon suaka dan juga hal-hal pengintipan. - Gambar Fail

SYDNEY: Australia dilihat tidak bertolak ansur malah tidak menghormati undang-undang negara lain apabila mengancam mahu menarik duta besarnya yang bertugas di Jakarta, lapor portal berita Kompas.com.

Kata putus itu akan direalisasikan jika pihak pemerintah Indonesia menghukum mati dua warga Australia, Andrew Chan dan Myuran Sukumara, yang terlibat dalam penyeludupan heroin seberat 8 kilogram ke negeri jiran tersebut.

Perkara tersebut ini disampaikan Menteri Luar Negeri Australia, Julie Bishop ketika ditanya adakah negara itu akan mengikut langkah Brazil dan Belanda dengan memanggil pulang duta besar mereka di Jakarta jika hukuman mati tetap dilaksanakan.

"Saya tidak akan berspekulasi mengenai apa yang terjadi jika pihak pemerintah Indonesia melaksanakan hukuman mati terhadap warga Australia. Apa yang akan terus kami lakukan adalah membantu sejauh kami mampu," katanya.

Warga Vietnam, Nigeria, dan Malawi juga adalah antara sejumlah warga asing yang berdepan hukuman mati pada akhir minggu lalu.

Hubungan Australia dan Indonesia seringkali dilanda masalah, terutamanya berkaitan isu pemohon suaka dan juga hal-hal pengintipan.

Pada tahun 2013, pemerintah Indonesia memanggil pulang duta besarnya dan membekukan kerjasama ketenteraan antara dua negara apabila setelah terdedahnya kes mencuri dengar perbualan telefon isteri bekas presiden, Susilo Bambang Yudhoyono. 

- Sumber: Agensi

No comments:

Post a Comment