Tuesday 25 November 2014

Visual pertama 'black seadevil' dari laut dalam

Imej dan video pertama 'black seadevil' yang berjaya dirakamkan dari laut dalam.

Institut penyelidikan The Monterey Bay Aquarium yang berpengkalan di California berkongsi satu penemuan yang menakjubkan dari laut dalam.

Mereka berjaya merakamkan imej dan video pertama ikan betina jenis ‘anglerfish’ atau dikenali dengan nama ‘black seadevil’.

Menggunakan mesin canggih yang dikendalikan di dalam air, Doc Ricketts, spesis yang dijumpai adalah 9 sentimeter panjang dan para saintis percaya ini adalah video penemuan pertama yang berjaya dirakamkan pada kedalaman 1900 kaki.

Ikan yang dipanggil ‘Melanocetus’ secara saintifiknya itu mendapat gelaran ‘seadevil’ berdasarkan rahangnya yang besar menonjolkan taring-taringnya yang menggerunkan selain ‘trademark’ mengumpan mangsa dengan cahaya seakan tanglung yang bersambung pada kepala.

‘Seadevil’ pernah digambarkan dalam filem animasi Disney ‘Finding Nemo’ pada 2003.

Menurut jurucakap Institut The Monterey Bay, Kim Fulton-Bennett, “Kami membawa robot (Doc Ricketts) ke dalam air pada beberapa siri kedalaman dan membiarkannya selama 10 minit pada setiap kedalaman. Di situ kami mengira pelbagai jenis hidupan laut yang kami temui.”

Selama 20 tahun penyelidikan, pelbagai jenis ikan dan haiwan laut yang jarang sekali dapat dijumpai berjaya dirakamkan namun spesis ikan ‘seadevil’ terutama betina adalah penemuan paling menakjubkan.

- Sumber: Astro Awani 

No comments:

Post a Comment