Sunday 10 August 2014

Apa tindakan Khalid selepas kena pecat?

ABDUL KHALID: Saya tidak diberi peluang dan proses yang adil untuk menjawab tuduhan terhadap saya. - Gambar Fail

KUALA LUMPUR: Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahimmenerima keputusan Parti Keadlian Rakyat untuk membatalkan keahlian beliau dalam parti. Namun, beliau akan menghadap Sultan Selangor dan mendengar pandangan baginda tentang perkembangan terbaru ini.

Beliau juga berkata akan terus berkhidmat sebagai Menteri Besar sehingga isu ini diselesaikan mengikut prosedur yang betul.

Berikut adalah kenyataan penuh Abdul Khalid yang dimuatnaik di akaun Facebook dan Twitter beliau:

Saya menerima keputusan oleh Parti Keadilan Rakyat (PKR) untuk membatalkan keahlian saya dalam parti walaupun keputusan tersebut adalah salah dan cacat dari segi undang-undang.

Seperti yang saya nyatakan menerusi maklum balas terhadap surat tunjuk sebab, pihak parti itu sendiri keliru dengan maklumat lanjut mengenai tuduhan terhadap saya. Malah, PKR gagal menjelaskan secara khusus artikel dalam perlembagaan parti yang telah saya cabuli.

Saya juga ingin menyatakan walaupun saya telah memohon sesi penjelasan kepada Lembaga Disiplin ditangguhkan kepada 15 Ogos 2014 tetapi tiada jawapan balas diberikan.

Sebaliknya, Lembaga Disiplin tetap meneruskan pendengaran tanpa mendengar penjelasan daripada saya. Saya tidak diberi peluang dan proses yang adil untuk menjawab tuduhan terhadap saya mengikut proses yang betul. Saya percaya ada tindakan sabotaj dari pihak tertinggi parti.

Saya akan mengadap DYMM Sultan Selangor untuk memaklumkan kepada baginda perkembangan terbaru ini, dan mendengar pandangan baginda yang boleh dikongsi.

Sehingga isu ini diselesaikan mengikut prosedur yang betul, mengikut peruntukan undang-undang yang termaktub dalam Undang-undang Tubuh Negeri, saya akan meneruskan khidmat terbaik kepada rakyat sebagai Menteri Besar mengikut kemampuan saya.

Terima kasih kepada semua yang menyokong saya dalam menempuh masa-masa yang sukar ini.

Ekoran pemecatan ini, Abdul Khalid mempunyai tempoh 14 hari untuk merayu keputusan Mesyuarat Pemimpin Pusat (MPP).

Sementara itu, beberapa ahli Pakatan Rakyat (PR) berkata pemecatan Abdul Khalid adalah wajar.

"Saya rasa ia adalah satu langkah yang betul. Khalid telah diberi peluang untuk membela diri. Terdapat proses. PKR mempunyai hak untuk mendisiplinkan ahli-ahlinya. Saya rasa ini adalah satu kes, memandangkan keadaan, wajar menerima pemecatan,” kata ahli Parlimen Puchong Gobind Singh Deo

Ahli Parlimen Bukit Katil Shamsul Iskandar Mohd. Akin mahukan Abdul Khalid memberi laluan kepada Presiden PKR Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail:


Saya alu2kan kesediaan TS@Khalid_Ibrahim terima keputusan @KEADILAN. Saya ingin mengajak TS untuk beri laluan kpd @drwanazizahscra hormat.— Shamsul Iskandar (@shamsuliskandar) August 9, 2014


Sementara itu, ahli politik Zaid Ibrahim berkata Abdul Khalid harus memohon pembubaran:


TS Khalid has to request for dissolution. Issue too big to be sorted out by any other way #fb— Zaid Ibrahim (@zaidibrahim) August 9, 2014

Election cost money sure but so is private jets #fb— Zaid Ibrahim (@zaidibrahim) August 9, 2014

- Astro Awani

No comments:

Post a Comment