Friday 11 July 2014

Rakyat Israel guna aplikasi telefon pintar untuk kesan roket Hamas

Penduduk Isreal kini beralih kepada teknologi telefon pintar untuk mengenalpasti dan mengesan roket-roket yang dilancarkan oleh pihak Hamas.


KUALA LUMPUR: Rakyat Isreal kini beralih kepada teknologi telefon pintar untuk mengenalpasti dan mengesan roket-roket yang dilancarkan oleh pihak Hamas terhadap negara mereka.

The Washington Post melaporkan setelah masuk hari ketiga serangan itu berlaku, lebih setengah juta penduduk Israel telah memuat turun aplikasi ‘Red Alert’ yang memberi amaran secara masa sebenar (real time).

Di samping menyediakan kod isyarat merah berterusan, aplikasi itu juga mempunyai elemen media sosial yang membolehkan pengguna untuk berkongsi maklumat tentang setiap serangan roket.

Sejak bermulanya serangan itu, lebih 300 roket telah dilancarkan ke atas Israel dan ini membuatkan rakyat Israel lari bertempiaran mencari tempat perlindungan daripada dibom.

Selain ‘Red Alert, BBC melaporkan terdapat juga aplikasi ‘Yo’ yang memberi pengguna notifikasi ‘Red Alert’ tentang serangan roket.

Ramai pengguna aplikasi-aplikasi tersebut berkata walaupun siren dan siaran radio dan televisyen Israel ditangguhkan untuk membuat pengumuman mengenai roket yang dilancarkan, aplikasi telefon pintar tersebut memberikan perasaan ‘selamat’.

“Ia memberi kami perasaan terkawal di dalam situasi yang tiada kawalan. I a amat berguna terutamanya pada waktu malam kerana orang bimbang mereka tidak akan mendengar siren sewaktu mereka tidur,” kata wartawan Debra Kamim yang tinggal di Tel Aviv.

Pencipta aplikasi ‘Red Alert’ Ari Sprung dan Kobi Snir berkata, ia dicipta untuk pengguna di selatan Israel tetapi lebih 50,000 orang dari Amerika Syarikat turut memuat turun aplikasi tersebut.

“Saya tak tahu sama ada ia sedang menyelamatkan nyawa atau tidak, tetapi ia adalah satu alat yang bagus untuk mengetahui apa yang berlaku dalam masa sebenar,” katanya. - ASTRO Awani 

No comments:

Post a Comment