Tuesday 22 July 2014

Prabowo-Hatta tarik diri, tolak Pemilihan Presiden 2014

Prabowo-Hatta tarik diri, tolak Pemilihan Presiden 2014

KUALA LUMPUR: Calon presiden dan naib presiden Indonesia, Prabowo Subianto dan Hatta Rajasa mengumumkan menarik diri daripada proses Pemilihan Umum Presiden (Pilpres) 2014.

Ia dikatakan berpunca dakwaan Pilpres 2014 yang disifatkan memiliki kecacatan hukum dan tidak demokrasi.

"Terdapatnya penyelewengan yang besar, terancang dan sistematik pada pemilihan presiden tahun ini," kata Probowo kepada wartawan.

Dalam proses Pilpres 2014 pada Selasa, setelah pesaingnya Joko Widodo dijangka diumumkan sebagai pemenang.

Prabowo dan Hatta turut mengumumkan penarikan diri dalam proses akhir kiraan kertas undi yang diselenggarakan Suruhanjaya Pemilihan Umum (KPU) Indonesia pada masa ini.

Serentak itu, pasukan saksi kubu Prabowo - Hatta yang sedang meneliti proses kiraan akhir keputusan Pilpres 2014 diarahkan untuk meninggalkan sidang pleno serta-merta.

Sementara itu, pihak berkuasa Indonesia memperketat kawalan keselamatan di sekitar Jakarta menjelang pengumuman rasmi pilihan raya tersebut.

Lebih 3,400 anggota keselamatan dikerah di sekitar bangunan Suruhanjaya Pilihan Raya ketika pengiraan akhir undi di lima daripada 33 wilayah terbabit dalam proses demokrasi kali ini.

Proses kiraan akhir dilaksanakan wakil suruhanjaya dan dipantau saksi yang mewakili kedua-dua pihak.

Sebanyak 32,000 anggota pula diletakkan dalam keadaan berjaga-jaga.

Keputusan rasmi sehingga kini menunjukkan Gabenor Jakarta, Joko Widodo mendahului kiraan dengan 53.15 peratus berbanding pencabarnya, Prabowo.

Lebih 130 juta pengundi berdaftar menunaikan tanggungjawab dalam pengundian pada 9 Julai lalu. - Agensi

No comments:

Post a Comment