Friday 27 June 2014

Padan muka: Suarez kena gantung 9 perlawanan serta-merta


Suarez kena gantung 9 perlawanan serta-merta


FIFA mengesahkan bahawa penyerang Uruguay Luis Suarez dikenakan pergantungan serta merta sebanyak sembilan perlawanan untuk Uruguay susulan kes gigitannya baru-baru ini.

Pemain Liverpool tersebut juga tidak dibenarkan untuk melibatkan diri dalam sebarang aktiviti berkaitan dengan bola sepak selama empat bulan termasuk bersama dengan kelab.

Suarez menjaringkan dua gol dalam edisi Piala Dunia tahun ini, dan juga beraksi selama 90 minit dalam kemenangan 1-0 pasukannya ke atas Itali di mana dia bertindak menggigit pertahanan pihak lawan, Giorgio Chiellini.

Dengan itu dia tidak akan dapat diturunkan lagi bagi baki jadual Piala Dunia 2014. Uruguay dijadualkan akan bertemu Colombia pada awal pagi Ahad ini di peringkat 16 pasukan terbaik.

Dan ini bukan merupakan kali pertama pemain berumur 27-tahun tersebut dikenakan hukuman berat kerana mengigit pihak lawan.

Pada tahun 2010, Suarez mengigit pemain tengah PSV Eindhoven Otman Bakkal semasa mewakili Ajax, dan dalam aksi Liga Perdana Inggeris tahun lepas, pertahanan Chelsea Branislav Ivanovic pula menjadi mangsa kepada sikap keterlaluannya di atas padang.

Astro Awani 

No comments:

Post a Comment