Tuesday 4 March 2014

Budak 5 tahun disahkan maut akibat keracunan bakteria Salmonella

KUALA TERENGGANU: Kematian kanak-kanak berusia 5 tahun dikesan akibat bakteria Salmonella, bakteria sama meragut empat nyawa di Kedah Oktober tahun lalu.

Jabatan Kesihatan Negeri mengesahkan punca kematian mangsa, Muhammad Iqbal Rafie Mohd Ilme, yang meninggal dunia dalam perjalanan ke hospital semalam.

“Dehidrasi yang teruk, pesakit ini telah pun mengalami muntah muntah dan cirit birit mulai 1 haribulan Mac setelah memakan makanan yang dibeli di sebuah pasar malam di daerah Kuala Terengganu,” kata Pengarah Jabatan Kesihatan Negeri Datuk Dr. Anwa Sulaiman.

Dalam pada itu 68 pesakit dirawat di Hospital Sultanah Nur Zahirah akibat keracunan makanan mulai pukul 8:45 malam 1 Mac sehingga 7:00 pagi Selasa.

Daripada jumlah itu, 18 orang adalah kanak-kanak.

Jabatan Kesihatan Negeri juga mengesahkan mereka dipercayai memakan 4 jenis makanan yang dijual di pasar malam Dataran Syahbandar antara 28 Februari hingga 1 Mac.

“Kesemua pesakit ini mempunyai kaitan dengan 4 jenis makanan yg dijual di pasar malam di Dataran Syahbandar atau di Padang Hiliran… dan makan yg terlibat adalah seperti nasi gorengt putih,nasi goreng merah,kuey tiow goreng atau mee goreng,” katanya.

Beliau juga menyarankan semua semua klinik mengambil serius simptom keracunan ketika musim panas dan kering.

Astro Awani 

No comments:

Post a Comment