Saturday 11 January 2014

Setiap alat boleh digodam jika disambung ke internet


-gambar fail


LAS VEGAS: Para penggodam yang mendapat masuk ke komputer atau telefon pintar anda kini boleh menggodam alat-alat yang menggunakan internet.

Berus gigi elektronik, peralatan sukan dengan sensor dan peti sejuk pintar adalah beberapa benda yang dipamerkan ketika Pameran Elektronik Pengguna Antarabangsa.

"Benda-benda itu semua hebat tetapi ia boleh digodam,” kata pengarah Symantec Security Response Kevin Haley.

"Jika objek itu disambungkan ke Internet, anda akan mendapat mengesannya dan jika ia mempunyai OS (sistem operasi), ia boleh digodam,” kata beliau kepada AFP di Las Vegas dimana expo itu berlangsung.

Haley berkata kadar inovasi boleh mendahului sistem keselamatan yang ada.

"Apabila kita membawa pulang gajet-gajet berkenaan, kita harus bertanggungjawab,” katanya.

Antara produk-produk yang dipamerkan ketika CES termasuk bola keranjang kawalan jauh dan pakaian bayi yang boleh memantau pernafasan bayi dan kedudukannya.

Penyelidik keselamatan telah menunjukkan berkemungkinan, sekurang-kurangnya dalam teori, kereta elektronik dan alat perubatan boleh digodam.

Ketua strategi keselamatan Catalin Cosoi berkata ancaman ini boleh berlaku secara teori setakat ini.

"Saya tidak fikir orang jahat telah memahami manfaat untuk mereka membuat perkara-perkara seperti ini," katanya.

Tetapi Cosoi berkata beberapa kes godaman yang berlaku telah membuat orang ramai mengambil perhatian tentang isu ini.

"Kami pasti akan melihat sesuatu yang berlaku tahun ini... kita mungkin mempunyai mangsa yang pertama dan berkemungkinan boleh cedera akibat ini," katanya.

Pengenalan pintu yang boleh dikawal menggunakan internet menimbulkan soalan jika ia boleh digodam.

Alex Colcernian, Pengarah pembangunan produk di Unikey, berkata kunci kawalan jauh Kwikset mempunyai teknologi keselamatan “gred tentera” yang tidak boleh digodam.

Leo Herlin dari Medissimo yang berpangkalan di Perancis memperkenalkan kotak pil pintar, dan berkata sistem itu adalah "sangat selamat" untuk mengelakkan pencerobohan yang tidak diingini.

Salah satu faktor yang mengurangkan risiko ini ialah nilai yang boleh diperoleh oleh para penggodam: adakah mereka akan menggodam peti ais seseorang untuk senarai benda-benda keperluan yang ingin dibeli (grocery list)?

" nda perlu menjadi pengguna yang bijak apabila menggunakan gajet-gajet pintar," kata jurulatih produk LG Randy Overton di mana syarikat berkenaan memperkenalkan beberapa produk yang boleh berkomunikasi bersama pemiliknya menggunakan sistem pesanan ringkas.

Untuk mengurangkan kebimbangan pengguna, Intel mengumumkan bahawa ia akan menawarkan perkhidmatan keselamatan McAfee secara percuma.

Ketua Eksekutif Intel Brian Krzanich memberitahu bahawa dengan menawarkan tahap keselamatan ini “ia akan membolehkan ekosistem ini untuk berkembang."

Pembuat peralatan Cisco menganggarkan 50 bilion objek di seluruh dunia akan dihubungkan pada tahun 2020.

"Ia adalah mustahil untuk meletakkan perisian keselamatan pada setiap objek," kata David Orain dari Cisco.

Jawapannya ialah untuk melihat dan menangani "aktiviti yang tidak normal", kata Orain, sambil berkata ini adalah sebahagian daripada apa Cisco menawarkan kepada pelanggannya.

Salah satu kebimbangan utama adalah mengenai keselamatan dalam aplikasi industri.

Andreas Haegele yang berpangkalan di Perancis dengan firma keselamatan digital Gemalto berkata pengesanan elektronik telah dilakukan selama beberapa dekad untuk perkara-perkara seperti penghantaran kapal dan platform petroleum, dan bahawa keselamatan objek-objek ini diberi fokus utama.

Pegawai keselamatan siber AS juga telah meningkatkan amaran untuk penggodam bagi infrastruktur penting seperti saluran paip dan pembekalan kuasa.

Haley dari Symantec berkata kes kamera pengasuh digodam mendapat perhatian bulan lepas tetapi tiada perkara yang serius berlaku.

Tetapi teknik yang sama boleh digunakan untuk menggodam industri lain.

"Jika saya boleh melihat kamera keselamatan kilang pesaing saya, saya dapat melihat bagaimana mereka bekerja,” kata Haley.

AFP 

No comments:

Post a Comment