Sunday 3 November 2013

JKM siasat kes dera di taska

KUALA LUMPUR - Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) telah diarah untuk menyiasat dakwaan penderaan seorang kanak-kanak oleh pengasuh di sebuah taman asuhan kanak-kanak (Taska) di Taman Melati di sini seperti dilaporkan media Jumaat lepas.

Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Rohani Abdul Karim berkata, JKM tidak menerima sebarang aduan mengenai kes berkenaan, dan pihaknya mendapati aduan itu dikemukakan kepada Jabatan Kemajuan Masyarakat (Kemas).

"Semakan awal mendapati Taska itu tidak berdaftar. Siasatan segera akan dijalankan dan tindakan sewajarnya akan diambil," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Rohani menegaskan kementerian melalui JKM yang mengawal selia Taska amat memandang serius aspek keselamatan, kesihatan, kesejahteraan dan perkembangan menyeluruh kanak-kanak di Taska.

Sehingga bulan lepas sebanyak 2,910 Taska berdaftar dengan JKM berbanding 819 pada tahun 2011, katanya.

Rohani berkata, mana-mana Taska yang dikenal pasti tidak berdaftar atau melanggar syarat-syarat yang ditetapkan, JKM akan mengeluarkan surat peringatan dan memberi khidmat nasihat mengenai prosedur serta standard minimum untuk pendaftaran Taska.

"Sekiranya pengusaha berkenaan masih gagal mematuhi syarat-syarat yang ditetapkan dalam tempoh yang diberi, kertas siasatan akan dibuka bagi membolehkan tindakan pematuhan diambil seperti kompaun, tutup sementara, pembatalan pendaftaran dan pendakwaan," katanya.

BERNAMA

No comments:

Post a Comment