Monday 25 November 2013

Apa sebab masyarakat liat bayar saman?

Apa sebab masyarakat liat bayar saman?

Faktor seperti kewangan adalah penyumbang utama kepada permasalahan pengguna liat membayar saman.

Namun tidak kurang juga yang menyalahkan kemudahan untuk melangsaikan saman tidak mencukupi, ditambah dengan kesibukan kerja sehingga terlupa untuk membuat bayaran.

Ketika ini, sebuah rakaman video ragam seorang warga kota ketika ditahan polis kerana melakukan kesalahan jalanraya telah menjaditrending di media sosial baru-baru ini.

Sehubungan dengan itu, Pemangku Ketua Trafik Bukit Aman, Mohd Fuad Abdul Latif ketika dihubungi mengatakan bahawa pihak polis ada kuasa untuk menahan pemandu kenderaan atau motor yang didapati  membuat kesalahan trafik.

“Pihak polis ada kuasa untuk menahan dan menangkap individu yang enggan atau menghalang polis ketika menjalankan tugas,” katanya.


Sementara itu, Ketua Pengarah Jabatan Keselamatan Jalan Raya, Datuk Dr Tam Weng Wah berkata penguatkuasaan undang-undang jalanraya perlu dipertingkatkan dalam menyelesaikan masalah ini.

“Penguatkuasaan perlu dipertingkatkan selain ceramah mengenainya yang telah diadakan, kerana dimasa ini masyarakat masih berasa tidak penting untuk membayar saman."


Manakala Penganalisis Jenayah Datuk Akhbar Satar berpendapat undang-undang perlu dihormati kerana ia diwujudkan dengan bersebab.

Akhbar turut menegur sikap rakyat Malaysia yang mampu mematuhi undang-undang jalan raya ketika berada di luar negara namun tidak di negara sendiri.

“Jika kita lihat di luar negara, sebagai contohnya Singapura, rakyatnya boleh mengikut undang-undang termasuk rakyat kita jika bercuti ke sana,” ujarnya kepada pemberita.

Selain itu, Akhbar turut berpendapat tidak lagi perlu diberikan diskaun ke atas nilai saman kerana ia hanya akan menambahkan sikap liat dikalangan masyarakat.


ASTRO Awani

No comments:

Post a Comment