Thursday 5 September 2013

Agong mulakan lawatan negara ke Vietnam hari ini

Agong mulakan lawatan negara ke Vietnam esok
HANOI:  Yang di-Pertuan Agong Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah dan Raja Permaisuri Agong Tuanku Hajah Haminah akan melakukan lawatan negara empat hari ke Vietnam mulai hari ini (5 Sept).

Ini merupakan kali pertama Seri Paduka melawat negara itu selepas ditabal sebagai Yang di-Pertuan Agong buat kali kedua pada 11 April tahun lepas.

Seri Paduka sebelum ini pernah melakukan lawatan negara ke Indonesia, Brunei dan bakal menamatkan lawatan ke Thailand hari ini.

Tuanku Abdul Halim dan Tuanku Hajah Haminah dijadual tiba di Terminal Khas Lapangan Terbang Antarabangsa Noi Bai pada 11 pagi esok (tengah hari waktu Malaysia) menaiki pesawat khas dari Thailand.

Turut berangkat Tunku Laksamana Kedah, Datuk Seri Diraja Tunku Abdul Hamid Thani Ibni Almarhum Sultan Badlishah, Tunku Panglima Besar Kedah, Tunku Puteri Intan Syafinaz dan beberapa kerabat diraja yang lain.

Keberangkatan tiba Seri Paduka berdua berserta delegasi Malaysia akan disambut Pengerusi Pejabat Presiden Vietnam, Dao Viet Trung (he), Duta Vietnam ke Malaysia, Nguyen Hong Thao, Timbalan Menteri Luar Vietnam, Nguyen Phuong Nga dan beberapa kenamaan negara berkenaan.

Lawatan Seri Paduka antara lain bertujuan memperkukuh hubungan persahabatan serta kerjasama sedia ada antara Malaysia dan Vietnam.

Sempena lawatan itu, Yang di-Pertuan Agong akan menghadiri beberapa majlis keramaian dan menerima menghadap Presiden Vietnam, Truong Tan Sang.

Selain itu, Seri Paduka juga dijadual berangkat ke majlis makan malam bersama kira-kira 200 rakyat Malaysia di sini.

- BERNAMA

No comments:

Post a Comment