Wednesday 21 August 2013

Utusan diberi 48 jam untuk buktikan dakwaan 'Father Augustus'

Utusan diberi 48 jam untuk buktikan dakwaan 'Father Augustus'
KUALA LUMPUR:  Utusan Malaysia hari ini diberi 48 jam untuk membuktikan tuduhan yang dilemparkan terhadap DAP mengenai pemilihan parti.

Ketua Biro Guaman Kebangsaan DAP, Gobind Singh Deo berkata surat tuntutan dihantar pagi tadi kepada Utusan Melayu (M) Bhd, editor Zukifli Jalil dan wartawan Kasthuri Jeevendran.

"Kami memberi Utusan peluang untuk menerangkan tuntutan mereka, jika tidak, kita terpaksa pergi ke mahkamah," kata Ahli Parlimen Puchong kepada pemberita hari ini.

Artikel pertama adalah berkaitan dengan kenyataan yang diterbitkan semula dalam risalah Laporan Ekuiti daripada penulis ‘rekaan’ Father Augustus Chen.

Rencana yang diterbitkan dalam Mingguan Malaysia pada 18 Ogos, “Kit Siang manipulasi Pemilihan CEC?” mengandungi pelbagai 'kepalsuan', katanya.

"Jika anda mahu untuk menerbitkan sesuatu, anda perlu mengesahkan maklumat tersebut. Siapa itu Father Augustus Chen? Adakah Utusan pernah bertemu dengan dia? Adakah mereka sahkan dakwaan-nya? "katanya.

Artikel satu lagi, “Akhirnya ‘drama’ dihentikan” yang diterbitkan pada 17 Ogos mendakwa bahawa setiausaha agung parti telah menolak untuk memegang CEC pilihan raya semula.

"Ini juga sangat serius untuk ia seolah-olah menyatakan Guan Eng telah menolak untuk memegang pilihan raya parti semula kerana dia tahu tentang kebenaran dakwaan-dakwaan ini. Menggambarkan Guan Eng seorang pemimpin yang berbohong.

Gobind berkata bahawa artikel itu mengulangi ‘pembohongan’ bahawa 753 perwakilan tidak diberi notis melalui pilihan raya dan terdapat 547 pengundi hantu.

Kepimpinan DAP akan di ibu pejabat esok membincangkan butir-butir daripada CEC pilihan raya semula.


- Astro Awani 

No comments:

Post a Comment