Monday 23 November 2015

Nurul Izzah dikritik hebat, kenapa Najib tidak?

Gambar Nurul Izzah bersama Jacel Kiram yang menjadi viral di laman sosial baru-baru ini.

SERDANG - DAP mempertikaikan sikap kerajaan terhadap Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar berhubung kes gambarnya bersama anak perempuan bekas ketua pengganas Sulu, Jacel Kiram yang dilihat 'double standard'. 

Penolong Setiausaha Publisiti DAP Kebangsaan, Zairil Khir Johari berkata, layanan berbeza diterima Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak ketika gambarnya bersama Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu sewaktu Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) di New York tersebar.

"Saya nampak seperti biasa, ia satu tindakan yang 'double standard' di mana saya rasa ada juga gambar Datuk Seri Najib dengan orang-orang tertentu tapi kenapa YB Izzah kena, Datuk Seri Najib tidak?," katanya kepada Sinar Online ketika ditemui pada Kongres Kebangsaan Dapsy 2015, di sini, hari ini. 

Gambar Nurul Izzah dan Jacel itu mencetuskan kontroversi berikutan status Jacel sebagai anak kepada Jamalul Kiram III yang sebelum ini mendakwa dirinya sebagai Sultan Sulu dan menjadi dalang pencerobohan di Lahad Datu, Sabah pada 2013. 

Namun menurut Zairil, ia hanya sekeping gambar dan penjelasan sebenar dari Izzah perlu didengar sebelum sebarang kesimpulan dibuat.

Beberapa pemimpin BN mendesak Nurul Izzah meminta maaf kerana dianggap tidak sensitif perasaan mangsa insiden Lahad Datu.

Manakala, Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar dilaporkan berkata, polis akan memanggil Nurul Izzah minggu depan untuk disoal siasat bagi mengetahui tujuan sebenar pertemuan penuh kontroversi itu. 

Semalam, Nurul Izzah yang juga Ahli Parlimen Lembah Pantai menyatakan kekesalan dengan kecaman yang diterima, susulan pertemuannya dengan Jacel di Filipina, pada awal bulan ini sambil menegaskan beliau tidak memanggil mesyuarat atau pertemuan serta tidak pernah berkenalan dengan Jacel. 

Beliau adalah antara 15 tetamu yang dijemput penganjur program, iaitu Council on Philippine Affairs & The Asian Institute for Democracy, pejabat Datuk Bandar Manila dan Naib Presiden Filipina.

- Sumber: Sinar Harian 

No comments:

Post a Comment