Saturday 21 November 2015

Benarkah vape berkesan untuk berhenti merokok?


KUALA LUMPUR - Perbincangan mengenai e-rokok harus tertumpu kepada isu kesihatan dan bukan sebaliknya kepada kesejahteraan ekonomi para peniaga, kata Persatuan Perubatan Malaysia (MMA). 

Presiden MMA Dr Ashok Zachariah Philip berkata memandangkan banyak aktivis pro rokok elektronik mendakwa bahawa e-rokok adalah lebih berkesan daripada terapi konvensional untuk berhenti merokok, dakwaan itu memerlukan kajian lanjut, dalam bentuk kaji selidik secara rambang. 

"Jika benar bahawa e-rokok jauh lebih berkesan untuk berhenti merokok, maka ia boleh ditawarkan sebagai opsyen terapi di klinik berhenti merokok," katanya dalam satu kenyataan. 

Beliau berkata e-rokok mungkin tidak cukup lama berada di pasaran untuk sesiapa mendakwa bahawa ia selamat digunakan untuk jangka panjang kerana kerosakan jangka panjang pada organ berlaku dengan mengambil masa 15 atau 20 tahun. 

"Kewarasan akal dan sikap berhati-hati menyatakan bahawa menghidu bahan kimia aktif yang mudah meruap ke dalam pundi udara paru-paru lebih berkemungkinan menyebabkan kerosakan," katanya.

- Sumber: Bernama

No comments:

Post a Comment