Friday 29 May 2015

PM jawab isu Rohingya


SHAH ALAM - Satu penyelesaian di peringkat Asean dan kerajaan Myanmar perlu diwujudkan untuk menyelesaikan isu pelarian Rohingya.

Menurut Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak, negara-negara lain seperti negara ketiga juga perlu memainkan peranan untuk membantu membanteras permasalahan ini di samping menghulurkan bantuan-bantuan kemanusiaan.

“Kita harap juga badan-badan seperti OIC dan juga PBB memainkan peranan masing-masing supaya masalah kemanusiaan yang begini serius dapat kita atasi,” katanya menerusi entri terbaru di blognya NajibRazak.com.

Dalam pada itu, ujarnya Malaysia telah membuat sebaik mungkin dalam membantu pelarian Rohingya.

“Saya akui, setelah melihat keadaan pelarian Rohingya, lebih-lebih lagi kanak-kanak yang merana akibat kelaparan, kehausan dan keletihan, saya telah membuat keputusan mengarahkan operasi menyelamatkan mereka di perairan kita.

“Kita juga turut menerima pelarian kaum Rohingya. Akibat itu, Malaysia, Thailand dan Indonesia telah menerima kesan daripada tragedi kemanusiaan ini. 

"Demi kedaulatan negara, kita tidak boleh membenarkan orang luar masuk ke sempadan kita dengan begitu mudah,” katanya.

Baru-baru ini, kita telah dikejutkan oleh penemuan kubur-kubur besar di kem memperdagangkan manusia di sempadan Perlis-Thailand di mana amat jelas bahawa pelarian Rohingya ini telah didera dan dizalimi oleh mereka yang tidak bertanggungjawab.

- Sumber: Sinar Harian 

No comments:

Post a Comment