Saturday 30 May 2015

Ngeri: Otak, cebisan tempurung bertaburan atas jalan

Kemalangan berlaku di Kilometer 277.7 LPT II di Cheneh.

KEMAMAN - Lebuh Raya Pantai Timur Fasa 2 (LPT II) bagaikan jalan maut bagi pengguna apabila satu demi satu kemalangan yang meragut nyawa berlaku.

Ini berikutan tidak sampai seminggu nahas ngeri babitkan empat sekeluarga rentung manakala seorang lagi meninggal di hospital dalam kejadian di LPT II Ajil-Bukit Besi, satu kemalangan ngeri berlaku lagi hari ini.

Kali ini berlaku di Kilometer 277.7 LPT II di Cheneh mengakibatkan dua maut dan tiga cedera.

Dalam kemalangan tragis lebih kurang jam 1.45 petang itu, kepala seorang daripada mangsa pecah menyebabkan cebisan otaknya bertaburan di atas jalan dan rumput di pembahagi lebuh raya.

Menurut seorang pekerja peronda LPT II, Mohd Jefry Banu, walaupun dia sudah banyak kali membantu mangsa kemalangan ngeri di lebuh raya itu namun kali ini, hatinya benar-benar tersentuh.

“Biarpun saya sudah biasa bantu mangsa kemalangan ngeri, tapi kali ini buatkan saya rasa cukup sayu.

"Rasa sebak ketika kutip cebisan tempurung dan otak mangsa yang bertaburan atas jalan itu tak mampu diluahkan dengan kata-kata," katanya.

Kejadian itu berlaku ketika lima mangsa yang menaiki sebuah kenderaan pelbagai guna (MPV) Naza Ria dalam perjalanan menghala ke Kuala Terengganu.

Difahamkan kesemua mereka dari Shah Alam dan sedang menuju ke Kuala Terengganu untuk bercuti.

Bagaimanapun, ketika tiba di lokasi kejadian tayar belakang kenderaan yang dinaiki itu pecah mengakibatkan kenderaan itu terbabas dan berpusing sebelum tiga daripada mangsa tercampak keluar.

Akibatnya, Syaiful Nahar Mokhtar, 40, dan sahabatnya, Khairuddin Yunus, 41, meninggal dunia serta merta di lokasi kejadian setelah mengalami kecederaan parah.

Manakala seorang lagi yang tercampak, Shahrul Niza Mohamad, 29, turut cedera teruk di kepala sementara dua lagi rakan mereka, Rozaidi Ismail, 41, dan Salsuriya Selamat, 41, hanya cedera ringan.

Mohd Jefry berkata, ketika tiba di lokasi kejadian dia melihat cebisan mayat mangsa tidak jauh dari dua mayat yang terbaring kaku.

Sementara itu, Pemangku Ketua Polis Daerah Kemaman, Deputi Superintendan Normansah Din yang mengesahkan kejadian itu berkata, sebelum nahas itu berlaku MPV yang dinaiki mangsa memotong Perodua Myvi.

“Berdasarkan keterangan saksi kejadian iaitu pemandu Perodua Myvi, dia nampak tayar belakang MPV itu berasap dan pecah ketika MPV tersebut ada di depannya.

“Berikutan itu MPV itu hilang kawalan dan terbabas, ketika terbabas MPV itu dipercayai dua kali langgar pengadang besi kiri lebuh raya sebelum melanggar pula pembahagi tengah lebuh raya dengan tiga daripada mangsa tercampak keluar ke atas jalan,” katanya.

Katanya, tiga mangsa yang cedera kemudiannya dikejarkan ke Hospital Kemaman untuk mendapatkan rawatan sementara dua yang maut dihantar ke Jabatan Forensik hospital sama untuk dibedah siasat.

Dalam pada itu, suasana di Jabatan Perubatan Forensik bertukar hiba apabila adik Syaiful Nahar, Fahimi, 28, tiba di hospital lebih kurang jam 5.30 petang.

Fahimi, yang bekerja di Gebeng, Kuantan berkata, dia hanya mengetahui abangnya yang tinggal di Shah Alam itu mahu bercuti ke Kuala Terengganu selepas mendapat berita mengenai kemalangan itu.

“Apa yang buatkan saya sangat sedih sebab Allahyarham tak sempat lihat wajah anak keempatnya yang bakal lahir September nanti,” katanya.

- Sumber: Sinar Harian

No comments:

Post a Comment