Tuesday 23 December 2014

Sebuah chalet di Rusila hampir runtuh dibadai ombak besar

Kira-kira 10 pelancong yang menginap di sebuah chalet di Marang cemas apabila penginapan mereka hampir runtuh akibat ombak besar malam tadi. -Gambar hiasan

MARANG: Kira-kira 10 pelancong yang menginap di sebuah chalet di sini berdepan detik cemas setelah tempat penginapan mereka hampir runtuh akibat dipukul ombak besar malam tadi.

Seorang pelancong dari Kuala Lumpur, Latifah Hamid, 51, berkata ketika dia bersama lima lagi ahli keluarga sedang berehat, mereka terkejut apabila melihat pagar chalet tempat penginapan mereka serta beberapa batang pokok kelapa berdekatan tumbang menyembah bumi.

"Kami datang ke sini untuk bercuti sambil melihat ombak dan mengambil keputusan menyewa chalet berhampiran pantai Rusila namun tidak menyangka ombak besar itu hampir meruntuhkan tempat penginapan kami," katanya ketika ditemui di tempat kejadian.

Katanya apabila melihatkan keadaan itu, beliau segera memaklumkan pemilik chalet sebelum disuruh mengemas barang untuk berpindah ke chalet lain yang jauh dari kawasan pantai bersama empat penghuni lain yang turut menginap di situ.

"Semasa mendaftar masuk ke chalet semalam ketika itu angin kencang namun ombak tidaklah sebesar malam tadi," katanya.

Sementara itu, pemilik chalet Jamilah Abdullah berkata sebaik dimaklumkan mengenai kejadian itu, beliau mengarahkan semua penghuni berkenaan berpindah.

Jamilah berkata apabila tiba di situ, beliau mendapati 12 bilik di tepi pantai berkenaan tergantung setelah sebahagian tanah di bawah bilik tersebut terhakis dibawa ombak.

"Sejak 10 tahun beroperasi, ini merupakan kali pertama insiden seperti ini berlaku, nasib baik penghuni tersebut menyedari kejadian ini dan tiada perkara lebih buruk berlaku," katanya.

Menurutnya sekarang ini terdapat 12 bilik yang terletak kira-kira 50 meter berhampiran pantai.

Katanya benteng penahan hakisan yang dibina Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) sejak dua tahun lalu turut dihanyutkan ombak.

- Sumber: Bernama

No comments:

Post a Comment