Sunday 5 October 2014

1,000 pasang kasut bukti saya menetap di Britain - Bekas ratu cantik M'sia

Bekas ratu cantik Malaysia Pauline Chai mahu kes penceraian berprofil tinggi dibicarakan di UK. - Gambar Fail

KUALA LUMPUR: Bekas ratu cantik Malaysia 1969 Pauline Chai yang sedang berusaha agar kes penceraiannya dengan jutawan Tan Sri Khoo Kay Peng dibicarakan di Britain, tampil dengan alasan mengapa tindakan itu wajar dan dia sememangnya menetap di negara itu.

Lapor The Telegraph.co.uk. tindakan untuk membawa kes itu di Britain adalah kerana pampasan yang diterimanya dipercayai lebih besar sekiranya kes itu dibicarakan di negara itu, walaupun suaminya turut berusaha untuk mempertikaikan niat sebenar Chai dan mahu kes tersebut dibicarakan di Kuala Lumpur.

Dalam satu kenyataan di Mahkamah Tinggi Britain, Chai berkata dia menyimpan lebih 700 pasang kasut mewah di bilik, koridor dan bilik bawah tanah di rumahnya di Hertfordshire yang ‘membuktikan’ dia masih menetap di UK.

“Saya mempunyai hampir seribu pasang kasut. Saya mengumpulnya selama 43 tahun,” kata Chai kepada mahkamah.

Kes penceraian Chai, 67, dan Khoo, 75 menjadi perhatian utama media di UK kerana ia bermungkinan akan menjadi kes penceraian termahal di negara itu.

Ia dilaporkan Chai boleh diberikan pampasan sehingga RM2.5 billion berikutan penceraiannya dari Khoo, yang merupakan salah seorang hartawan yang paling kaya di Malaysia.

Khoo adalah pengerusi jenama antarabangsa Laura Ashley dan Ketua Pegawai Eksekutif syarikat pelaburan Malayan United Industries.

Chai memfailkan petisyen perceraian di London pada Februari untuk menamatkan perkahwinan mereka selama 43 tahun.

Sementara itu, peguam yang mewakili Khoo pula mengemukakan gambar-gambar almari pakaian Chai di rumahnya di Kuala Lumpur kepada mahkamah Britain.

Ia untuk membuktikan bahawa bekas ratu cantik itu sememangnya menyimpan pakaian dan kasut mewahnya di tempat lain dan justeru mempertikai kenyataannya dia menetap di UK.

Chai berkata gambar-gambar tersebut hanya menunjukkan sebahagian kecil koleksinya.

Tambah Chai, koleksi itu sudah ketinggalan zaman dan beg tangan pula terlalu besar untuk dibawa merata-rata.

“Apabila kamu mempunyai rumah di seluruh dunia dan kerap melancong, agak susah untuk membawanya bersama-sama,” kata Chai.

Menurut laporan media UK, yuran guaman kes penceraian berprofil tinggi itu sudah pun mencecah RM10 juta.

- Sumber: Astro Awani

No comments:

Post a Comment