Saturday 19 July 2014

Senioriti buat Azmin paling layak jadi MB

Pengalaman Azmin Ali (kiri) jadi asas kukuh untuk dicadang sebagai MB Selangor baharu menggantikan Tan Sri Khalid Ibrahim (kanan).

KUALA LUMPUR: Pengalaman Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Antarabangsa, Azmin Ali sejak 1999 di Selangor dijadikan asas kukuh namanya dicadangkan Majlis Pimpinan Negeri (MPN) untuk menjadi Menteri Besar Selangor yang baharu.

Itu hasil ‎pertemuan di antara Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim dengan semua ADUN, Ahli Parlimen dan Ketua-Ketua Cabang Negeri Selangor di Ibu Pejabat PKR pada malam Jumaat.

Menurut sumber, pertemuan itu sekali gus menyelesaikan teka-teki siapa pengganti Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim yang dikatakan tiada pilihan lain selain melepaskan jawatannya selepas Hari Raya Aidilfitri ini.

"‎MPN Selangor yang diketuai ADUN Batu Caves yang juga Setiausaha MPN Selangor, Amirudin Shari mencadangkan nama Azmin sebagai MB yang baru berdasarkan pengalaman Azmin sebagai ADUN Selangor paling senior sejak 1999.
‎"Tambahan, pengalaman Azmin dalam Kerajaan dan sebagai pembangkang serta kesetiaannya yang teruji dalam perjuangan diyakini dapat menguruskan pentadbiran Negeri Selangor dengan efektif dan memperkukuh kedudukan Pakatan Rakyat (PR) di Negeri Selangor," katanya.

‎Jelasnya, cadangan MPN Selangor kepada Anwar dilihat menjawab spekulasi bakal MB baru bagi menggantikan Abdul Khalid.
‎Dalam pada itu, sumber memberitahu, isu penerimaan PAS dan DAP terhadap Azmin bagaimanapun tidak dibangkitkan malam tadi selepas mereka bersetuju nama Azmin untuk menerajui pentadbiran Kerajaan Negeri Selangor.

Pada Isnin, teka-teki status Azmin untuk 'naik' menjadi Menteri Besar Selangor yang baharu hampir terjawab selepas PAS dan DAP memberi persetujuan terhadap perlantikannya dalam satu pertemuan tertutup PR.‎

Bagaimanapun pada Rabu, Abdul Khalid bertegas tidak mahu jawatannya diganggu-gugat sesiapa dan mahu kekal sehingga akhir penggal pentadbirannya.

Ketika ditanya terhadap kecenderungan Anwar sebelum ini yang mahu ‎meletakkan isterinya sekali gus Presiden PKR dan ADUN Kajang, Datuk Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail sebagai pengganti Abdul Khalid, ini katanya;

"Masih nampak kecenderungan itu namun keputusan MPN harus dilihat‎ sebagai hasil kolektif yang bersetuju dengan pilihan kepada Azmin.

"Jika Azizah, Anwar mungkin berhadapan sedikit tekanan meletakkan hanya dari rantaian ahli keluarga menjadi pemimpin parti selain MB Selangor sendiri."

‎Sebelum ini, Abdul Khalid menyatakan tidak akan bimbang apa-apa jika adanya usul undi tidak percaya daripada ADUN PR sendiri untuk 'menjatuhkannya'.

Abdul Khalid juga dikatakan akan melepaskan jawatannya selepas hari raya atau selewat-lewatnya September depan.

Ia dikatakan usaha susulan pihak tertentu yang mahu menjatuhkan Abdul Khalid selepas kegagalan strategi 'langkah Kajang'‎ sebelum ini. - Astro Awani 

No comments:

Post a Comment