Friday 18 July 2014

MAS guna ruang udara Ukraine bukan untuk jimat minya

LIOW: 15 daripada 16 pesawat Asia menggunakan laluan ruang udara Ukraine. -Astro AWANI/Shahir Omar

KUALA LUMPUR: Pesawat Boeing 777 milik Malaysia Airlines (MAS) penerbangan MH17 menggunakan laluan ruang udara Ukraine bukan kerana mahu menjimatkan minyak, kata Menteri Pengangkutan Datuk Seri Liow Tiong Lai.

Tiong Lai berkata MAS telah menggunakan laluan tersebut sejak bertahun-tahun lamanya dan pihak Pertubuhan Penerbangan Awam Antarabangsa (ICAO) tidak memaklumkan sebarang ancaman bahaya di laluan tersebut.

"Ia tidak benar," laluan itu telah diguna sejak berpuluh tahun oleh MAS dan banyak pesawat lain.

"15 daripada 16 pesawat Asia menggunakan laluan itu. Itu memang laluan yang diberikan ICAO.

"Mereka tidak memaklumkan apa-apa kepada kami mengenai laluan itu," katanya pada sidang media di Hotel Sama-Sama di sini hari ini.

Mengulas keputusan MAS tidak menggunakan laluan tersebut hari ini, Tiong Lai berkata keputusan itu dibuat kerana laluan tersebut sudah ditutup oleh pihak berkuasa negara tersebut.

"Laluan tersebut sudah ditutup," katanya.

Sementara itu Tiong Lai juga menjelaskan kerajaan masih belum mendapat sebarang maklumat rasmi berhubung penemuan kotak hitam penerbangan MH17 seperti yang dilaporkan agensi berita luar negara.

"Saya ada dengar, tetapi belum ada pengesahan," katanya.

Pesawat Boeing 777 milik MAS penerbangan MH17 dalam perjalanan dari Amsterdam ke Kuala Lumpur yang membawa 283 penumpang dan 15 anak kapal dilaporkan terhempas.

Kedudukan terakhir penerbangan MH17 itu dikesan berada di ruang udara Ukraine berhampiran sempadan Rusia dan ia dikatakan telah ditembak dari jarak jatuh.

Kawalan Udara Trafik (ATC) Ukraine memaklumkan ia terputus hubungan dengan pesawat itu pada 14:15 (GMT) atau 10.15 malam waktu Malaysia.

Pesawat itu berlepas dari Amsterdam pada 12:15 tengah hari Khamis dan dijangka tiba di KLIA pada 6:10 petang Jumaat, waktu Malaysia. - Astro Awani 

No comments:

Post a Comment