Tuesday 21 January 2014

Letupan bom bunuh 16 di Baghdad


BAGHDAD: Lima bom kereta meletup di beberapa kawasan di Baghdad pada hari Isnin membunuh sekurang-kurangnya 16 orang dan mencederakan lebih 40 yang lain, kata pegawai keselamatan dan perubatan.

Dua letupan berlaku di daerah Dura di Baghdad dimana majoriti penduduknya adalah kumpulan Sunni manakala sekurang-kurangnya tiga bom kereta diletupkan di daerah Jadidah, Hurriyah dan Bayaa dimana majoriti penduduknya adalah kumpulan Syiah

Serangan paling dahsyat berlaku di Dura diamana sekurang-kurangnya enam orang terkorban manakala empat mati di Baghdad Jadidah.

Baghdad

Serangan itu antara yang terbaru dalam lonjakan berlarutan dalam keganasan dalam negara yang menyebabkan 650 orang mati bulan ini.

Tidak ada pihak mengaku bertanggungjawab bagi serangan yang berlaku, tetapi militan Sunni termasuk yang dikaitkan dengan Al -Qaeda kerap mencetuskan pengeboman diseluruh ibu negara.

Pada petang Sabtu, beberapa siri letupan di Baghdad membunuh 25 orang, manakala 37 lagi mati dalam keadaan yang sama pada Rabu.

Kekacauan di seluruh negara, ditambah pula dengan serangan di antara pasukan keselamatan dan pejuang anti-kerajaan di barat Baghdad berlaku beberapa bulan sebelum pilihan raya parlimen.
- ASTRO Awani 

No comments:

Post a Comment