Sunday 22 December 2013

Piala Maya 2013 angkat Julia Perez Pelakon Wanita Terpilih


Julia Perez muncul Pelakon Wanita Terbaik Piala Maya Indonesia - Foto Fuad Misbah


JAKARTA: Awal bulan ini menyaksikan industri perfileman Indonesia telah mengangkat filem Sang Kiai sebagai filem terbaik di Festival Filem Indonesia 2013.

Malam tadi berlangsung satu lagi acara anugerah pengiktirafan buat penggiat seni di republik itu.

Dinamakan Piala Maya, pada awalnya ia merupakan satu pengiktirafan kecil-kecilan yang bermula di alam maya (internet) sebelum kemudiaannya diangkat ke dunia nyata.

Bertemakan 'Ragam Corak Filem Indonesia' dapat dilihat di majlis mendapat sambutan "lumayan" oleh para penggiat seni perfileman dan juga para pencinta filem Indonesia.

Sejajar dengan tema tahun ini, para pemenang tahun ini tinggi nilai variasinya di mana tidak ada satu filem pun yang memonopoli keseluruhan acara.

Namun begitu, filem Habibie & Ainun berjaya merangkul 4 anugerah dan filem What They Don't Talk About When They Talk About Love merangkul 3 anugerah dan secara tidak langsung, kedua-dua filem tersebut dinobatkan sebagai filem yang berjaya di anugerah Piala Maya kali ini.

Manakala Filem omnibus, Rectoverso, berjaya menyapu bersih semua anugerah di dalam kategori filem omnibus dengan 3 anugerah.

Piala Maya 2013 kali ini menyaksikan filem Sokola Rimba, arahan Riri Riza telah diangkat sebagai filem terbaik dan Mauly Surya dinobatkan sebagai Sutradara terpilih menerusi filem arahan beliau yang berjudul What They Don't Talk When They Talk About Love.

Pelakon lelaki paling popular di Indonesia ketika ini, Reza Rahadian sekali lagi telah diangkat sebagai Pelakon Filem Lelaki Terpilih menerusi lakonan beliau di dalam filem Habibie & Ainun.

Begitu juga dengan Julia Perez yang telah dinobatkan sebagai Pelakon Filem Wanita Terpilih bagi filem Gending Sriwijaya.

ASTRO Awani

No comments:

Post a Comment