Tuesday 17 December 2013

Like Father Like Son menang Filem Terbaik FFAP56


Poster filem Like Father, Like Son


MACAU: Filem Like Father Like Son memenangi trofi Filem Terbaik di Festival Filem Asia Pasifik ke 56 yang berlangsung di The Venetian Macau malam tadi.

Pengarahnya Hirokazu Kore-eda turut membawa pulang trofi Pengarah Terbaik menewaskan Wong Kar-wai (The Grandmaster) dan Tsai Ming-liang (Stray Dogs).

Pelakon utama lelaki filem Stray Dogs, Lee Kang-sheng membawa pulang trofi Pelakon Lelaki Terbaik, manakala Pelakon Wanita Terbaik digondol Zhang Ziyi dari filem The Grandmaster.

Filem Lunchbox dari India membawa pulang dua trofi, Pelakon Pembantu Lelaki Terbaik dan Lakonlayar Terbaik.

Filem terbaik dari Singapura, Ilo Ilo tidak pulang tangan kosong apabila pelakon wanita Yeo Yann Yann memenangi gelaran Pelakon Pembantu Wanita Terbaik.

Terdahulu, filem Hong Kong, The Grandmaster mengungguli senarai pencalonan akhir dengan 9 pencalonan, diikuti dengan filem Snowpiercer (7), The Lunchbox (6), Stray Dogs dan Like Father, Like Son (5) dan Ilo Ilo dengan 4 pencalonan.

Delegasi Malaysia yang menghantar lima buah filem iaitu KIL, Aku Terima Nikahnya, Juvana, Bikers Kental dan The Golden Couple pulang tangan kosong apabila tidak berjaya menerima sebarang pencalonan.

Bertemakan “Movie Chutzpah!”, festival tersebut berlangsung pada 13 hingga 15 Disember.

FFAP56 dibuka dengan filem terbaru lakonan Andy Lau berjudul “Firestorm”.


Astro Awani 

No comments:

Post a Comment