Wednesday 6 November 2013

Malaysia akan bida anjur Sukan Sea 2017

Khairy Jamaluddin

MALAYSIA akan membida penganjuran Sukan Sea 2017, umum Menteri Belia dan Sukan Khairy Jamaluddin Abu Bakar hari ini.

Beliau berkata perkara itu telah diputuskan dalam mesyuarat jemaah menteri minggu lepas dan penganjuran tersebut akan menetapkan kawalan perbelanjaan yang sensitif pada kedudukan kewangan negara.

"Kita akan membuat anggaran belanjawan yang terperinci dan bersetuju untuk tidak membina kemudahan baharu kecuali velodrom di Nilai yang telahpun dikeluarkan tender.

"Kita cuma akan membaikpulih kemudahan sedia ada dan tidak akan membina perkampungan sukan baharu," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Kejohanan Menembak Asia Tenggara di di Lapang Sasar Menembak Kebangsaan di Subang, di sini.

Kali terakhir Malaysia menganjurkan Sukan Sea adalah pada 2001 di Kuala Lumpur.

Beliau berkata pihaknya turut merancang untuk meluaskan penganjuran ke Sabah dan Sarawak, selain Pulau Langkawi untuk sukan pelayaran, Nilai (basikal trek) dan Johor (basikal lebuh raya).

"Saya difahamkan sebuah pusat akuatik bertaraf tinggi kini sedang dibina di Sarawak jadi kita turut merancang untuk menganjurkan acara renang di sana. Bagaimanapun ini semua masih dalam perbincangan dan harap kita dapat membuat kajian terperinci supaya kos tidak terlalu tinggi," katanya.

Sementara itu, Ketua Pengarah Majlis Sukan Negara (MSN) Datuk Zolkples Embong berkata MSN akan memastikan pengelolaan kejohanan itu menjadi contoh terbaik bagi negara-negara Asia Tenggara yang lain.

"Sukan Sea sepatutnya menjadi medan untuk penyediaan atlet ke sukan bertaraf lebih tinggi seperti Sukan Asia dan Sukan Olimpik, tidak hanya pertandingan acara-acara 'seasonal' yang akhirnya merugikan masa dan perbelanjaan," katanya.

Beliau berkata MSN akan berbincang dengan Majlis Olimpik Malaysia (MOM) untuk memperhalusi perkara-perkara berkaitan seperti perkampungan atlet dan jenis sukan yang akan dipertandingkan.

BERNAMA

No comments:

Post a Comment