Monday 29 July 2013

Wain berperisa durian


Wain berperisa durian?

SINGAPURA:  Akibat baunya yang sangat kuat, ianya diharamkan di dalam bas dan kereta api di Singapura tetapi sekarang durian dijadikan wain.

Ini merupakan satu pencapaian yang hebat oleh pasukan penyelidik dari National University of Singapore yang berharap untuk mengkomersialkan arak durian mereka dan melihat produk di rak kedai.

Dikenali sebagai "Raja Buah" dan buah yang paling busuk di dunia, durian adalah merupakan buah yang  samada dibenci atau digemari orang ramai.

Hos rancangan terkenal Anthony Bourdain adalah peminat  buah durian untuk tekstur lembut dan berkrimnya tetapi dia juga akur dengan kelemahannya.

"Rasa yang hanya boleh digambarkan sebagai ... tidak dapat dijelaskan, sesuatu yang anda akan sama ada suka atau benci .... nafas anda akan berbau seolah-olah anda akan mencium nenek mati anda."

Adah  juga pelbagai chef dan penulis yang menggambarkannya sebagai serupa dengan makan kastard dalam di kawasan pembetung, turpentin dan bawang dihias dengan sarung kaki gym, dan bawang busuk.

Tetapi jika berjaya, pelajar doktor falsafah di Singapura ini akan dapat membotolkannya sebagai wain.

Selepas menguji kaedah penapaian berbeza, keputusan akhir adalah wain sebanyak 6 peratus alkohol yang tidak mempunyai bau pedas buah ini.

Pasukan yang sama juga menghasilkan wain yang diperbuat daripada betik sebagai satu cara untuk mengurangkan pembaziran, memandangkan buah-buahan yang sangat mudah terdedah kepada kerosakan disebabkan oleh kemerosotan pesat lepas tuai, haba yang tinggi dan kelembapan.

Selepas lima tahun penyelidikan, ahli-ahli sains telah datang dengan beberapa jenis wain betik  merangkumi 2 hingga 5 peratus alkohol dengan ciri-ciri dan profil aroma yang berbeza.

Baru-baru ini, McDonald’s di Singapura juga mengeluarkan McFlurry berperisa durian semasa musim durian.

- AFP Relaxnews

No comments:

Post a Comment